• 24/05/2024

Zover staat men met de Oosterweelwerken: Vaartkaai binnenkort afgesloten

ANTWERPEN – Vanaf maandag 8 januari 2024 wordt de Vaartkaai in Merksem afgesloten tot het einde van de Oosterweelwerken. De afsluiting is nodig aangezien de Vaartkaai vanaf begin volgend jaar deel zal uitmaken van de werfzone.

Hierdoor wordt de Vaartkaai enkelrichting voor verkeer richting Schoten. Verkeer richting stad of haven leidt men om via de Groenendaallaan. Het bedrijventerrein op de hoek van de Straatsburgdok Noordkaai en Vosseschijnstraat blijft bereikbaar via de Kotterstraat. Fietsers kunnen in beide rijrichtingen de Vaartkaai gebruiken. Voor de knip in de Straatsburgdok Noordkaai leidt men de fietsers om via de Kotterstraat.

Midden februari  start Lantis vervolgens met de bouw van de Bypass, de tijdelijke snelweg naast de huidige Ring. De Vaartkaai tussen de Bredabaan/IJzerlaanfietsbrug en Kotterstraat valt vanaf dan binnen de werf en wordt – ook voor fietsers – afgesloten tot het einde van de Oosterweelwerken.

Fiets lokaal om via de Bredabaan, Blijvoort, Winterling en de Groenendaallaan. Deze omleidingsroute paste men hier al op aan met een fietsstraat, nieuwe fietsoversteken en een dubbelrichtingsfietspad langs de Groenendaallaan of via de IJzerlaanfietsbrug. De aanrijhellingen van deze brug worden aangepast, zodat ze tijdens de werken maximaal open kan blijven. Of kies met de fiets al vroeger in je traject voor een andere route via de Turnhoutsebaan of via de Masurebrug en Noorderlaan. Met de wagen rijd je lokaal om via de Groenendaallaan. Van of naar de gemeentes ten noord-oosten van Antwerpen rijd je via de Bisschoppenhoflaan. Vanaf midden februari is de Vaartkaai volledig afgesloten tussen de IJzerlaanfietsbrug/Bredabaan en de Kotterstraat

Op Linkeroever zijn de werken aan de nieuwe snelwegen en knooppunten bijna klaar en verlegt men de focus naar het verder inrichten van een meer leefbare omgeving. Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken: ‘Zo werken we er onder meer de geluidsbermen en -schermen af, planten we veel nieuw groen aan en maken we dankzij kilometers nieuwe fietsverbindingen van de fiets een volwaardig alternatief voor de wagen. De bouw van de nieuwe Scheldetunnel loopt op volle toeren en eind 2024 zijn alle tunneldelen klaar om ze begin 2025 naar Antwerpen te brengen.’

Lantis start niet alleen met de bouw van de Bypass, waarbij ze ter hoogte van het Sportpaleis over een lengte van ongeveer een kilometer één rijstrook innemen op de R1 richting Nederland en de maximum snelheid verlagen naar 70 kilometer per uur. Peeters: ‘Na de vele voorbereidende werken begint de bouw van het Oosterweelknooppunt in de Antwerpse haven ook midden volgend jaar. We steken daarnaast ook de schop in het water voor de aanleg van de Kanaaltunnels die onder het Albertkanaal gebouwd worden en de Antwerpse Ring helemaal rond zullen maken.’

Bart Van Camp, directeur Omgeving bij Lantis: ‘De voorbereiding van deze grootschalige openhartoperatie is al even aan de gang. De voorbije jaren bouwde Lantis onder meer nieuwe Park + Ride gebouwen in het noorden van de stad. We vernieuwden en verbeterden belangrijke fietsverbindingen en werkten missing links weg. We bouwden een fietsbrug over het Albertkanaal en rolden een netwerk van elektrische deelfietsen uit. Alles is voorhanden om de wagen te laten staan en vaker te kiezen voor een alternatief.’

‘Bovendien starten we binnenkort met het grootste minder hinder project: de bouw van de tijdelijke snelweg, de Bypass. Die tijdelijke brug is nodig om het Viaduct van Merksem af te breken, de snelweg onder de grond te steken, de Antwerpse Ring helemaal rond te maken én tegelijk het snelwegverkeer rijdend te houden.’ (EM / Foto Lantis)

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten