Zomerschool in ’t Kofschip Duffel is enig in zijn soort


DUFFEL – Morgen eindigt de Duffelse zomerschool, waaraan werd deelgenomen door 48 kinderen . Het is het tweede jaar op rij dat de zomerschool plaatsvond, in de school ’t Kofschip. Wat deze zomerschool uniek maakt is dat twintig procent van de deelnemers kinderen zijn met een grote leerachterstand of leerlingen van het BO.

Lili Stevens (CD&V) is schepen van onderwijs in Duffel maar het is niet in die functie dat zij de zaken coördineert in de zomerschool. ‘Vorig jaar namen al een aantal kinderen, die uit de boot dreigen te vallen of uit het BO deel. Er is wel degelijk nood om ook hen op te vangen. Ik geef zelf les in het BO dus ik ondervind het dagdagelijks. De collega’s die hier les geven waren dadelijk bereid om de uitdaging aan te gaan. Dat wil zeggen dat er veel gedifferentieerd moet worden. Die kinderen vragen een specifieke begeleiding. Bovendien is het nodig om heel veel afwisseling te steken in hun begeleiding. Dit vraagt veel overgave van de begeleiders.’

‘De kinderen zijn dus aangemeld vanuit de scholen van de verschillende netten, vanuit de CLB’s of door de ouders. Een zestal leerkrachten vanuit het buitengewoon onderwijs begeleiden mee de leerlingen.  De flexibiliteit, de inzet en de gedrevenheid van de vrijwilligers is enorm sterk. Als coördinator ben ik fier op het team en dankbaar voor hun vrijwillige inzet. We proberen de hiaten in de te verwerven leerstof op te vullen, we oefenen of proberen met een andere methode de probleemleerstof aan te leren. Onze kinderen voelen aan dat de ploeg erg gedreven is. Ook voor het aanleren van bijvoorbeeld de tafels proberen we verschillende methodes. De kinderen hebben dan mee hoop dat het hen gaat lukken. Een vrijwillige ploeg van het kleuterteam in de school begeleidt ook kleuters die naar het eerste leerjaar zullen gaan. Zij krijgen nog een extra voorbereiding, die nodig is, op het eerste leerjaar. Na de middag zijn er de animatoren die zorgen voor ontspanning met sport en spel. Ook dat team, samen met Ine,  maakt het voor de kinderen boeiend.’

‘Het is leuk dat we kunnen terugvallen op zoveel vrijwilligers. Er zijn vijf begeleiders in de voormiddag en 25 leraars in de voormiddag. Die werken volgens een beurtrol. Sommigen zijn hier bijna dagelijks, anderen komen één keer langs. Niet alleen in de voormiddag – tijdens de lessen -, ook in de namiddag – tijdens het spel – vergt  dit erg veel van de begeleiders, die zich terdege moeten voorbereiden. De leerlingen komen niet alleen uit Duffelse scholen maar ook uit bijvoorbeeld Sint-Katelijne-Waver en Heist-op-den-Berg. In het totaal zijn er leerlingen uit tien verschillende scholen. De zomerschool duurde twee weken en eindigt morgen. Ik merk dat ook de leerlingen erbij baat zijn, anders zouden ze niet terug komen.  Naast de zomerschool is er in onze gemeente ook een speelpleinwerking. Daaraan wordt deelgenomen door 140 kinderen uit het lager onderwijs, die werden verdeeld in twee bubbels, en twintig tieners.’

Laurence Luyten is collega van Lili Stevens in het Instituut Mevrouw Govaerts in Heist-op-den-Berg. ‘Het is een echte ervaring die bijzonder goed is meegevallen. Ook ik werk dus tijdens het schooljaar met kinderen van het bijzonder onderwijs. Hier kom je kinderen van verschillende niveaus tegen, ééntje ken ik van bij mij op school. Dit werk is superleuk, vooral omdat je velen op een paar dagen tijd ziet evolueren.’ Ook voor Evelyn Haentjens, die lesgeeft in Sint-Norbertus Duffel, is het een ervaring. ‘Ik sta in het middelbaar onderwijs. Dat ik hier met jongere kinderen werk is weer iets helemaal anders voor mij.’

Edwin MARIËN


Aanverwante berichten