Zij-instromers kunnen unieke opleiding volgen bij Thomas More-hogeschool Kempen
GEEL – Zij-instromers moeten beter voorbereid worden voor ze van start gaan. Daarnaast moeten ze ook coaching krijgen tijdens hun eerste schooljaar, dat is de ambitie van gedeputeerde voor flankerend onderwijsbeleid Kathleen Helsen (CD&V, links op de foto). Daarom vraagt de provincie Antwerpen aan de lerarenopleidingen om een gepast aanbod uit te werken. Thomas More-hogeschool Kempen geeft als eerste een uniek opleidingsaanbod vorm, geschikt voor zij-instromers. Wie het bedrijfsleven ruilt voor de klas, betaalt geen inschrijvingsgeld dankzij de investering van 36 000 euro door Provincie Antwerpen.
Vorig schooljaar waren er 4 697 zij-instromers in het Vlaams onderwijs. Een stijging met 60 procent ten opzichte van het schooljaar 2020-2021. Daar staat tegenover dat 28 procent van de zij-instromers in schooljaar 2019-2020 en 2020-2021 het schooljaar na hun start, niet langer in onderwijs actief zijn, volgens cijfers van het Departement Onderwijs Vlaanderen. Bedrijven uit diverse sectoren zoals de zorg, life sciences, bouw en logistiek uiten meer en meer bezorgdheid over het tekort aan vakleerkrachten in ons onderwijs.
Er is nood aan een basisvorming die pedagogische en didactische handvaten aanreikt. Zij-instromers krijgen nu een zesdaagse pedagogische-didactische basisvorming waarin ze concrete zaken leren als: Hoe kom ik een klas binnen, hoe spreek ik de leerlingen aan, wat zijn mijn lesdoelen om te bereiken in één lesuur, wat moeten de leerlingen kennen en kunnen? Hoe werkt een puberbrein en hoe hou ik hen gemotiveerd bij de les? Met gerichte tips en tricks, oefensessies en kaders op vraag van de zij-instromers staan de nieuwe vakleerkrachten straks sterker voor de klas.
Tijdens het eerste jaar dat ze voor de klas staan, krijgen ze bovendien maandelijks een verdiepingsmoment. Ze kunnen met hun vragen en noden die ontstaan tijdens het lesgeven, terug terecht bij Thomas More. De zesdaagse basisvorming en de tien verdiepingsmomenten zorgen zo voor een opleiding van zestien dagen die uniek is in Vlaanderen. Dit resulteert in een totaal van 112 opleidingsuren.
Helsen: ‘Onze kinderen moeten les krijgen. Dat lukt niet elke dag omwille van een tekort aan leerkrachten. Daarom hebben we zij-instromers nodig maar we moeten hen goed voorbereiden en voldoende lang ondersteunen. Nu de nood hoog is, moeten we de krachten bundelen. Via dit opleidingsaanbod naar zij-instromers zullen we erin slagen om de uitval van zij-instromers te verminderen dankzij een samenwerking met Thomas More-hogeschool Kempen en sectorfederaties van bedrijven uit zorg, life sciences, bouw en logistiek. Samen zetten we de schouders onder dit massief opleidingspakket. Eén op de vier zij-instromers verlaat de klas binnen het jaar. Met 112 lesuren en matching van zij-instromers met scholen, winnen onze bedrijven, leerlingen, scholen en de zij-instromers zelf.’
De theorie wordt meteen omgezet in de praktijk doordat zij-instromers aan elkaar lesgeven mét concrete lesdoelen. Thomas More zorgt ook voor een koppeling met de scholen doordat de zij-instromer via een speeddate kan kennismaken met het aanbod en de visie van een school.
Katelijne Van der Pas (rechts op de foto), directeur Lerarenopleiding Thomas More-hogeschool Kempen: ‘Een beperkte groep zij-instromers kon bij Thomas More Kempen eerder al een driedaagse stoomcursus volgen. Dat aanbod was een goede maar te beperkte start voor nieuwe vakleerkrachten zonder klaservaring. Wat ontbrak is nu aangevuld: een zestiendaagse opleiding waar ruimte is om de klaservaringen van de zij-instromers uit te wisselen en te verfijnen tijdens terugkomdagen. ‘ De opleiding start vanaf dinsdag 23 april. Meer informatie vind je over de opleiding vind je hier
(EM / Foto’s Dieter DANIELS)