Zandvliet onthult kunstwerk van Wesley Vanreusel ter ere van ganzenrijders
ZANDVLIET – Het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo breidt zijn collectie openbare kunstwerken verder uit. Zandvlietenaar Wesley Vanreusel (rechts op de foto), kunstenaar-ambachtsman, ontwierp op vraag van het district een kunstwerk voor het pleintje ter hoogte van het kruispunt Antwerpsebaan/Kalmthoutsebaan. Voor de uitwerking van het kunstwerk baseerde hij zich op voorstellen van de bewoners.
Rudi Sempels (N-VA, tweede van rechts op de foto), districtsschepen voor cultuur: ‘In navolging van de kunstwerkennota die in 2021 werd goedgekeurd zijn we toe aan het vervolg. Na het DNA van de Polder en het felbesproken werk Release in Berendrecht is het nu de beurt aan dit kruispunt. Hiervoor werd onze lokale kunst- en hoefsmid Wesley Vanreusel onder de arm genomen, een fijne man met heel veel binding met Berendrecht en Zandvliet.’
‘En behalve een inwoner die heel verweven is met ganzenrijden is Wesley ook een uitstekend kunstenaar. Vanuit een bevraging bij de inwoners kwamen verschillende thema’s naar voor waaruit Wesley er vier uitfilderde. De opdracht vanuit het district was eenvoudig: modern, abstract, figuratief, het maakt niet uit, als het maar een sterke verbinding heeft met Berendrecht, Zandvliet en Lillo en vooral het leven in de polders.’
‘Met zijn gekozen thema’s – molens, boerenpaard en gans, kievit en reiger – ging hij vorig jaar enthousiast aan de slag. Het duurde dan ook niet lang of de eerste ontwerpen kwamen binnen. Een totem met bovenaan een vlam als symbool van warmte, verbinding en ook een beetje de havenindustrie. Veel aanpassing diende daar niet aan te gebeuren. In de volgende fase begon hij met de hulp van Danny, zijn broer, aan het smeedwerk.’
‘Er werd samengewerkt met lokale bedrijven voor transport en poederlakking (Gevas) en de sokkel werd eigenhandig met de hulp van Erwin Corijnen gestort. Ik heb hen bezig gezien en kan je verzekeren dat dit werk niet meteen zal omvallen. Het is een sterk staaltje vakmanschap van eigen bodem. Wes mag nu aanschuiven in het rijtje van lokale kunstenaars. De betreurde Albert De Vres ging hem voor met verschillende werken.’
‘Ook aan hem wordt nog gedacht dit jaar want zijn beeld van de Garnaalvisser wordt na de heraanleg van de Bergen terug in het straatbeeld geplaatst. Ook de Bosstraat zal nog worden verfraaid met een eigenzinnig werk waar ook input gevraagd werd aan de bewoners om tot een ontwerp te komen.’
Vanreusel: ‘In het totaal zal ik hier een 40-tal uren aan gewerkt hebben. Het resultaat mag gezien worden. Het is precies dit wat ik in mijn hoofd had. Ik werk bij BASF en ik heb een bijverdienste als hoefstad. En tenslotte –als hobby – ben ik kunstenaar. Het is allemaal begonnen toen ik oude hoefijzers begon te hergieten in beelden. Je vindt een werk van mij op de parking van de manege in Zandvliet.’
‘Ik ben 25 jaar smid en beelden maak ik sinds een vijftal jaar. Ik heb bijvoorbeeld een vuurkorf gemaakt in glas en voor mijn broer een levensgroot Duvelglas.’
Maar dat is niet alles. Wesley is ook nog ganzenrijder. In 1999 werd ik koning. Of ik begrip heb voor Ben Weyts (N-VA), die het ganzenrijden aan banden wil leggen? Laat ons zeggen dat ik het kan begrijpen maar anderzijds vind ik dat folklore moet primeren.’
Rond het vorige kunstwerk in het district, Release, dat in felroze werd opgetrokken, bestond veel controverse, niet in het minst over de kostprijs, 40 000 euro. Vanreusel: ‘Dan heeft het zijn doel bereikt. Over kunst moet men bezig zijn, mensen moeten erover praten.’ Mede om die reden hebben district en kunstenaar besloten om over het kostenplaatje van dit werk – dat nog geen naam heeft – te zwijgen. Je kan hier mee een nieuwe naam kiezen.
Edwin MARIËN
Foto’s EM & Tom Cornille