Windows, groepstentoonstelling in Berkenveld, Wilrijk.
Wilrijk – ‘Art is the window to man’s soul’, deze quote van Lady Bird Johnson was de aanzet om de groepstentoonstelling in galerie Berkenveld van een titel te voorzien. Het kind moet tenslotte een naam hebben, maar naast deze flauwe poging om een vlag over de lading te gooien, is er zonder twijfel zeer mooi werk te bewonderen. Van de twaalf deelnemers zijn er drie, die meteen in het oog springen.
An Vermoesen met haar speels en kleurrijk werk, verraad direct haar architecturale achtergrond. Wat begon als een onschuldige doedel, is ondertussen uitgegroeid tot een heus oeuvre. Zonder al te veel regels, behalve dan dat ze steevast rechtsonder begint, vult ze het blad met gebouwen met hier en daar een boom. Haar sleutelwoord is verhouding, de mantra van een architect. De lijnvoering en coloriet heeft ze dan weer, zij het onbewust, bij Keith Haring gehaald. Zoals ze vroeger als architecte geen huis maar een thuis realiseerde, zo bekomt ze nu met haar kunst hetzelfde resultaat.
Iris Van der Kerken (foto) staat daar qua beeld en kleur lijnrecht tegenover. Waar haar werk tot nu toe een combinatie van Magritte en Spilliaert was, brengt ze nu vooral sobere architecturale sfeerbeelden. De evolutie van natuur naar architectuur, doet een meer uitwaarts gerichte artistieke blik vermoeden. Dat kan ook een verklaring zijn voor haar keuze, om deze keer geen personages op de scene te plaatsen. Alsof ze de toeschouwer een plaats gunt, om zelf een scenografische functie op te nemen in het beeld. Haar schilderijen grijpen je en doen je staren of weglopen. Sowieso een naam om in de gaten te houden.
Last but not least hebben we Lieve Vanheerswynghels, een grafica met een Japans punkgevoel. De gefragmenteerde etsen doen, misschien ook door de keuze voor blauwe inkt, denken aan Hokusai. Gracieuze lijnvoering gecombineerd met een brute korreligheid, alsof CCTV beelden door een 19e-eeuws oog zijn verwerkt. Een beetje zoals de muurschilderingen van Leon Keer, maar dan fragieler en persoonlijker.
Al bij al een tentoonstelling die zeker het bezoeken waard is, tot 26 november in galerie Berkenveld. Berkenveldplein 216 2610 Wilrijk.
Bart BOUSSEMAERE