Wilrijk krijgt eerste slimme autodeelplaatsen, daarna volgen 6 andere districten

WILRIJK – Stad Antwerpen wil het gebruik van (elektrische) deelauto’s verder stimuleren en faciliteren, door het uitrollen van slimme autodeelplaatsen. Die zorgen voor een evolutie naar een strategisch netwerk van gebundelde autodeelplaatsen. Op die plekken is elektrisch laden mogelijk, en wordt de bezetting constant gemonitord via sensoren.
Koen Kennis (N-VA, tweede van rechts op de foto), schepen voor mobiliteit: ‘Vandaag maken wij het district Wilrijk een stuk slimmer met deze autodeelplaatsen aan de Michel Willemslaan. Als stad zetten wij volledig in op deelmobiliteit. We zijn in zee gegaan met de top drie van aanbieders die op de markt zijn: Poppy, GreenMobility en Cambio.’
‘Autodelen in een stad moet een vanzelfsprekendheid zijn. Eén autodeelwagen houdt tussen de vier en tien privé-wagens van de baan. In de praktijk zien we dat het vooral de tweede wagens zijn die worden ingeruild voor een autodeelwagen. Dat is alvast een eerste stap in de goede richting.’
‘We moeten meegaan met onze tijd. Daarom bieden we hier zes plaatsen aan voor deelauto’s, waarvan er twee kunnen gekoppeld worden aan een laadpaal van TotalEnergies. Door de sensoren van CommuniThings kunnen we zien welke plekken bezet zijn. Hoe meer lege plekken, hoe beter, want dat betekent het dat heel wat deelwagens in gebruik zijn. Indien nodig kunnen we bijkomende plaatsen creëren. Hier om de hoek aan de Zwaantjes gaan we bouwen aan een slimme schakel. ‘
Vanaf 1 januari 2025 moeten alle deelwagens elektrisch zijn en vanaf 1 juni 2023 mogen de nieuwe spelers die op de markt komen enkel elektrische wagens aanbieden.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA, rechts op de foto) is eerder een koele minnaar van de autodeelplaatsen. ‘We zullen dit project op de voet volgen en we noteren dat, indien de plaatsen niet voldoende worden benut, ze ook kunnen worden afgebouwd.’
Kennis: ‘We kozen negentien nieuwe locaties, met plaats voor 35 elektrische en 58 gewone autodeelplaatsen. In totaal komen er in de stad zo 93 extra parkeerplaatsen voor autodelen bij. Op al die locaties plaatsen we een laadpaal met twee voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische wagens. We kiezen die in functie van multimodaliteit, plaatsen waar we in de toekomst investeren in overstapfaciliteiten. Het aantal gebruikers van elektrische deelwagens in Antwerpen lag in 2019 op 24 000 en lig vandaag op 48 000, een verdubbeling op drie jaar tijd dus. Het aantal gebruikers per wagen bedraagt 63.’
Voor 30 maart 2023 zouden alle plaatsen beschikbaar moeten zijn. Het betreft: Lambermontplaats 18, Schermersstraat 28, Lange Kievitstraat 57, De Pretstraat 16, Van Schoonbekeplein 4, Filomenastraat 3, Waalsekaai 2, Maria-Theresialei en Frans Halsplein (Antwerpen), Vredestraat 110 en Prins Albertlei 13 (Berchem), Helmstraat 26, Collegelaan 36, De Schans 2 en Koxplein 4-6 / De Winterstraat 7 (Borgerhout), Gallifortlei 63 (Deurne), Zuster Nathaliestraat 1 (Ekeren) en Van Heybeeckestraat 9 (Merksem)
Edwin MARIËN