Wie kreeg 1 000 liter stookolie in Mol? Eénrichtingsverkeer in Martelarenstraat
MOL – Een anonieme weldoener schonk via het gemeentebestuur van Mol 1 000 liter stookolie aan 40 gezinnen of alleenstaanden. De maatschappelijk assistenten van de sociale dienst bepaalden aan de hand van criteria welke gezinnen of alleenstaanden het geschenk ontvingen. De weldoener wil absoluut anoniem blijven. Ook over zijn of haar drijfveren voor dit hartverwarmend initiatief kan het gemeenbestuur niets meedelen.
In de week van Kerstmis werd burgemeester Wim Caeyers (CD&V) benaderd door een inwoner met een verzoek. Om gezinnen of alleenstaanden die het moeilijk hebben doorheen de winterperiode te helpen, bood hij of zij aan om 40 inwoners elk 1 000 liter stookolie te schenken, volgens de huidige stookolieprijs een cadeau van ongeveer 40 000 euro.
De weldoener uitte twee voorwaarden. Het gemeentebestuur moest met de nodige zorg en objectiviteit selecteren welke gezinnen of alleenstaanden in aanmerking zouden komen én alles praktisch regelen met een stookolieleverancier. De weldoener wilde daarnaast anoniem blijven. Caeyers: ‘Op basis van verschillende criteria gingen onze maatschappelijk assistenten aan de slag voor het samenstellen van een lijst van 40 gezinnen, uiteraard geen eenvoudige opdracht. Daarbij analyseerden we van de kandidaten de financiële situatie, de huidige steun die we verlenen én of deze inwoners voldoen aan de voorwaarden voor een federale stookoliepremie.’ De lijst met geselecteerden werd vervolgens overgemaakt aan de leverancier met het verzoek om op elk adres 1 000 liter stookolie te leveren. De leverancier maakte hiervoor de nodige afspraken met de geselecteerde gezinnen.
Caeyers: ‘Het gemeentebestuur was enorm verrast door dit gebaar en deed al het nodige om het verzoek in te willigen. Het selecteren van 40 gezinnen was niet eenvoudig, maar werd in eer en geweten uitgevoerd door onze maatschappelijk assistenten. Onze sociale dienst staat – zoals ze tijdens deze energiecrisis al vele maanden bewijzen – klaar om iedereen te helpen, ook cliënten die voor dit initiatief de selectie niet haalden. Binnen onze sociale dienst beschikken we over een deskundige die zich volledig specialiseert in alle mogelijke vragen rond energie en de bijhorende facturen. Elke inwoner die financiële moeilijkheden heeft – al dan niet door de energiefacturen – is voor advies, begeleiding en/of steun welkom bij onze sociale dienst op 014 33 16 00 of via socialedienst@gemeentemol.be.’
Vanaf maandag 23 januari geldt in de Martelarenstraat voor een periode van drie weken éénrichtingsverkeer voor het doorgaand verkeer. Auto’s vanuit Millegem richting het Centrum kunnen door over één rijstrook, de andere rijrichting gebruikt de Nieuwstraat, Ginderbroek en Oude Molenstraat als omleiding. De verkeersmaatregel is nodig om de veiligheid van fietsers te garanderen tijdens de werken voor Fiberklaar.
Tijdens de periode van drie weken plaatst aannemer APK ondergrondse glasvezelskabels in de Martelarenstraat. Eerst wordt er gewerkt langs de zijde van de Oude Molenstraat, nadien komt de kant van de Cardijnstraat aan bod. De kabels komen onder het voetpad. Hierdoor wordt het fietspad noodzakelijk gebruikt als werfzone. Om een veilige doorgang voor fietsers te garanderen worden zij ter hoogte van de opschuivende werfzone over de verkeersvrije rijstrook geleid. De aannemer zet in de Martelarenstraat twee werkploegen in, zodat de werken sneller vooruitgaan. (EM / Foto Gemeente Mol)