Werken aan Bypass in Merksem gaan maandag van start, Vaartkaai sluit voor alle verkeer
- Antwerpen
- Ronny Mullens
- 08/02/2024
- 64
ANTWERPEN – Nu maandag 12 februari start aannemer TM ROCO met de bouw van een Bypass. Dat is een tijdelijke snelweg die naast de bestaande R1 zal verschijnen tussen de knooppunten Antwerpen-Noord (A12 x E19) en Antwerpen-Oost (E313 x R1).
Met de bouw van de Bypass komt de afbraak van het Viaduct van Merksem steeds dichterbij. Het einde van deze brug markeert het begin van de verdiepte Ring. Daarbij verdwijnt het snelwegverkeer onder de grond en komt erboven plaats vrij voor Ringpark Groenendaal en Lobroekdok. Eind 2025 zal het noordelijk deel van de Bypass (rijrichting Nederland) in gebruik worden genomen. De Bypass blijft tot het einde van de Oosterweelwerken noodzakelijk om het verkeer op te vangen. De Bypass wordt in twee delen gebouwd, een noordelijk en een oostelijk deel. Het noordelijk deel is veruit het langste en bevindt zich tussen de Jozef Masurebrug en het Sportpaleis. Het oostelijk gedeelte sluit op het Sportpaleis aan en loopt tot het knooppunt Antwerpen-Oost. De vergunning voor dit gedeelte van de Bypass wordt later dit voorjaar aangevraagd. De Bypass is een tijdelijke snelweg die het mogelijk maakt om het Viaduct van Merksem af te breken en te vervangen door een verdiepte en maximaal overkapte snelweg.
De bouw van de Bypass start met het vrijmaken van de noodzakelijke ruimte. Hiervoor sluit de Vaartkaai in Antwerpen/Merksem vanaf maandag tussen de Bredabaan en Tjalkstraat, later tot aan de Kotterstraat. Hier organiseert men de komende jaren de Oosterweelwerf. In eerste instantie past men hier hier de aanrijhellingen naar de IJzerlaanfietsbrug aan. Zo komt er plaats vrij om de boogbrug die de Bypass over het Albertkanaal zal leiden te bouwen. Nadien vormt deze zone het decor voor de bouw van de verdiepte en overkapte snelweg én de nieuwe tunnels onder het kanaal. Fietsers leidt men lokaal om via de aangepaste route langs Winterling en de Groenendaallaan. Autoverkeer rijdt om via Schijnpoort in Deurne.
Vanaf maandag 11 maart neemt men vanaf het Sportpaleis de rechtse rijstrook op het Viaduct in richting Nederland. Over een lengte van ongeveer één kilometer zijn er vanaf dan nog drie van de vier rijstroken beschikbaar en geldt er een maximum snelheid van 70 kilometer per uur. Dit is nodig om de randbalk van het Viaduct af te kunnen breken en vlak naast het bestaande Viaduct de Bypass op te bouwen.
Het innemen van de vierde rijstrook op de Ring zal voor extra reistijd zorgen. De ingrepen die men eind vorig jaar heeft gedaan in het knooppunt Antwerpen-Oost (waarbij gevaarlijke, last minute weefbewegingen onmogelijk werden gemaakt) zullen in principe zorgen voor een vlottere doorstroming. En ook de snelheidsbeperking tot 70 kilometer per uur draagt hieraan bij. Beide maatregelen zouden het risico op ongevallen moeten verkleinen.
Automobilisten wordt aangeraden om altijd de meest actuele verkeerssituatie na te gaan via de website van het Verkeerscentrum en indien mogelijk gebruik te maken van alternatieven. Zo heeft verkeer komende vanuit Nederland met bestemming Antwerpen de mogelijkheid om ‘s ochtends de P+R Luchtbal te nemen. ‘s Avonds sluiten ze dan voorbij de file op de Ring aan. Ter hoogte van het Sportpaleis neemt men vanaf 11 maart plaatselijk één rijstrook in richting Nederland.
Men bouwt eerst de Bypass richting Nederland. Wanneer deze eind 2025 in gebruik is genomen, breekt men een eerste deel van het oude Viaduct van Merksem af. Vervolgens bouwt men de Bypass richting Gent/Brussel, wat ongeveer een jaar in beslag zal nemen. Eind 2026 is de Bypass volledig klaar en breekt men een volgend deel van het Viaduct af. Zo maakt men voldoende ruimte vrij om de verdiepte en maximaal overkapte snelweg te bouwen. Vanaf eind 2030 start men met de gefaseerde ingebruikname van de Oosterweelverbinding en breekt men het laatste deeltje van het oude viaduct én de Bypass weer af.
Foto’s Ronny MULLENS