Afvalteam (2)

Week van het Afvalteam zet onmisbare krachten achter propere gemeente in de kijker

BERLAAR – Van 1 tot en met 7 juni vindt de Week van het Afvalteam plaats. Ook in Berlaar wordt tijdens deze week extra aandacht besteed aan de medewerkers die dagelijks zorgen voor een nette en goed georganiseerde afvalinzameling. Hoewel hun werk vaak achter de schermen gebeurt, zijn zij onmisbaar voor een propere gemeente.

Afvalophalers, planners, techniekers, parkwachters en medewerkers van de klantendienst vormen samen het afvalteam dat er elke dag opnieuw voor zorgt dat afval correct wordt ingezameld en verwerkt. Hun inzet maakt het mogelijk dat inwoners gemakkelijk gebruik kunnen maken van de afvalophaling en het recyclagepark.

“Afvalinzameling lijkt vaak vanzelfsprekend”, zegt schepen van Leefmilieu Ann Van Loock (CD&V). “Het afval wordt opgehaald, de recyclageparken zijn open en vragen worden beantwoord via telefoon. Maar achter die dienstverlening staat een groot en divers team dat vaak onzichtbaar blijft. Met de Week van het Afvalteam willen we hen bedanken voor hun dagelijkse inzet.”

Om haar waardering te tonen, stak Van Loock op woensdag 3 juni zelf de handen uit de mouwen op het recyclagepark van Berlaar. Daar kreeg ze de kans om van dichtbij kennis te maken met het werk van de parkwachters.

“Met 40.473 bezoeken in 2025 is ons recyclagepark bijzonder populair”, vertelt Van Loock. “Inwoners kunnen er terecht met 30 verschillende materiaalsoorten, waarvan ongeveer driekwart gratis kan worden ingeleverd. Onze parkwachters zorgen daarbij niet alleen voor veiligheid en orde, maar geven ook advies aan bezoekers. Ik heb vandaag zelf mogen ervaren hoeveel kennis, verantwoordelijkheid en fysieke inspanning daarbij komt kijken. Het zijn echte vakmensen die absoluut een plek in de schijnwerpers verdienen.”

Als blijk van waardering bracht de schepen voor de aanwezige medewerkers een heerlijke attentie mee van een lokale handelaar. Daarnaast overhandigde ze een ingekleurde affiche van de Week van het Afvalteam, een initiatief waarmee inwoners ook hun steun kunnen tonen.

Wie mee wil doen aan de actie, kan de affiche downloaden via de gemeentelijke website en zo zijn of haar waardering uitspreken voor de vele medewerkers die zich elke dag inzetten voor een propere leefomgeving.

De gemeente Berlaar roept inwoners op om tijdens de Week van het Afvalteam even stil te staan bij het belangrijke werk dat deze medewerkers verrichten. Want hoewel ze niet altijd zichtbaar zijn, zijn ze onmisbaar.

Foto’s Kris Martlé/Gemeente Berlaar

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten