Wandel (o.m.) over dak van DPG Media en Provinciehuis, Deurnenaren laten zich horen
ANTWERPEN – Kunst, cultuur en groen gaan hand in hand in Antwerpen. Dat toont het stadsprogramma DAKkan al jaren met talrijke dakevenementen. Nu pakt DAKkan uit met een nieuwe formule. Op zaterdag 16 en zondag 17 september organiseert het cultuurproject in samenwerking met Antwerpen voor Klimaat voor de eerste keer Dakentoers. De ticketverkoop gaat vandaag van start.
Net zoals bij het tweejaarlijkse DAKkan festival – dat plaatsvindt in september 2024 – kan de Antwerpenaar op 16 en 17 september opnieuw het dak op in een uniek concept. Tijdens de Dakentoers wandelt of fietst de bezoeker in een begeleide groep van maximaal vijftien personen telkens langs drie daken: een groendak, een dak met bijzondere architectuur of erfgoedwaarde en een dak met een literaire performance. Voor dit laatste wordt de focus gelegd op jong artistiek talent. Het programma is in handen van het literaire productiehuis VONK & Zonen. Zij stellen Johannes Lievens, Karlijn Sonderen Smit & Renaud Ghilbert (Absynthe Minded), Ruben Mardulier, Veerle Decaestecker, Radicale Gezelligheid en Loeke Vanhoutteghem voor. Een greep uit de daken die bezocht kunnen worden tijdens Dakentoers: DPG Media, MINO Art Space, PAKT, Provinciehuis, Antwerp Management School en het hoofdkantoor van Stedelijk Onderwijs Antwerpen. Nabilla Ait Daoud (N-VA), schepen voor cultuur: ‘Ook daken zijn mooie plekken om jonge makers kansen te geven om te performen. Genieten van stadszichten en woordkunst: twee vliegen in één unieke klap.’
Tom Meeuws (Vooruit), schepen voor leefmilieu: ‘We zitten te weinig op de daken in Antwerpen. De ruimte op de daken in de stad is nog altijd onderbenut. Initiatieven als DAKkan tonen aan hoe groendaken kunnen bijdragen aan een klimaatvriendelijke stad. Volgens de bouwcode zijn groendaken trouwens verplicht bij de aanleg of verbouwing van je dak. Tijdens een van de Dakentoers kunnen we allemaal inspiratie opdoen.’ Info en tickets hier
De winkeliersvereniging Deurne Centrum heeft in mei van dit jaar een enquête afgenomen onder de inwoners van Deurne om hun wensen en behoeften met betrekking tot het winkelaanbod in het centrum te onderzoeken.
De meerderheid van de respondenten (828 van de 858) woont in Deurne, met 333 mannelijke en 525 vrouwelijke deelnemers. 258 werken ook in Deurne. Het grootste deel van de ondervraagden bezoekt het centrum een paar keer per week (321) of elke week (222).
Een opvallend resultaat is de positieve respons op het idee van een kortingskaart voor winkels in heel Deurne, waarbij 675 deelnemers het een goed idee vinden en slechts 183 het een slecht idee vinden. De bereidheid om te betalen voor een kortingskaart met een totale waarde van meer dan 1 000 euro is echter vrij laag, met 447 mensen die niets willen betalen en 219 mensen die slechts vijf tot tien euro willen uitgeven.
De resultaten tonen aan dat er vraag is naar diverse winkels en diensten in het centrum van Deurne. De meest gewenste winkels zijn een wafel- en pannenkoekenhuisje (327), een koffiebar (315) en een kringloopwinkel (309). Wat betreft vaste belevingen in het centrum, zijn er wensen voor een bankautomaat (318), avond- of weekendmarkten (300) en een privésauna (135). Tijdelijke belevingen zoals een kerstmarkt (282), rommelmarkt (270) en avondopening van winkels (252) zijn ook populair. Voorzitter Alain Hoeckx van de handelsvereniging: ‘We zijn blij met het grote bereik van de enquête en willen met de resultaten aan de slag. Zo willen we ondernemers die zoeken naar een pand in het centrum helpen en inspireren om een zaak te openen waaruit de resultaten blijkt dat er nood aan is.’ (EM / Foto LUCID)