• 20/09/2024

Vorige week noemde Van Aert de Kanarieberg de gevaarlijkste helling van het voorseizoen

WAREGEM – We gaan even net iets meer meer dan 24 uur terug in de tijd: Tomas Van Den Spiegel houdt, namens Flanders Classics, een persconferentie in de aanloop naar de Ronde van Vlaanderen van zondag, met start in Antwerpen.

Eén van de onderwerpen: de veiligheid. De stad Antwerpen wilde wat meer return voor de 400 000 euro die ze tweejaarlijks neertellen om de start van de Ronde op haar grondgebied te krijgen. De renners zouden een kwartier op Antwerps grondgebied moeten verblijven en ook de start moest verschoven worden van Burcht naar de Linkeroever. Zowel Van Den Spiegel als Peter Wouters (N-VA), schepen voor sport, klonken enthousiast. De waarheid is dat Flanders Classics zeer tegen zijn zin op de vraag van de stad is ingegaan. De tocht langs (onder meer) de Meir werd als té gevaarlijk aanzien. En wat met al die tramsporen die in de stad liggen? Uiteindelijk kwam een compromis uit de bus. De renners zullen wel degelijk door het centrum paraderen maar tegen wandelsnelheid.

Om nog maar eens te onderstrepen dat Flanders Classics alles op alles zet wat de veiligheid betreft’, zei Van den Spiegel dat men de Kortekeer en de Kanarieberg uit het parcours had geschrapt omdat het peloton in de aanloop ernaartoe veel te hoge snelheden zou halen. ‘Het zou onverantwoord zijn om de renners hierover te sturen’, zei Van den Spiegel nog.

Diezelfde Kanarieberg werd echter niet geschrapt in Dwars door België, de Wereldbekerwedstrijd die vandaag werd gereden. En net daar sloeg het noodlot toe. Van Aert kwam zwaar ten val, lag huilend op de grond en mag een kruis maken over het voorjaar.  Hij echter niet alleen.

De val situeerde zich op 67 kilometer van de meet. Op een brede baan. Tegen een waanzinnig hoge snelheid en in een afdaling, net dat waar Van Den Spiegel voor had gewaarschuwd. Met Stuyven verliest Pedersen een belangrijke ploegmaat voor de Ronde. Andere slachtoffers waren Biniam Girmay (kopman van Intermarché-Wanty), Gianni Vermeersch (helper van Mathieu van der Poel), Alex Kirsch (Lidl-Trek), Harry Sweeny (EF Education-EasyPost), Michele Gazzoli (Astana Kazahstan) en Anthony Turgis (TotalEnergies). Ze zullen niet allemaal forfait moeten geven voor zondag maar duidelijk is dat ze minstens een behoorlijk stuk van hun conditie kwijt zijn geraakt. De val kwam waarschijnlijk tot stand doordat Van Aert het achterwiel van Benoot raakte. Het was aandoenlijk om zien. De trui van Van Aert was achteraan helemaal gescheurd en hij lag huilend op de grond. Zowel Wout als Stuyven en Germay konden hun weg niet vervolgen.

Benoot, die uiteindelijk vierde werd: ‘We zaten in een goede positie op de Kanarieberg. Wout riep naar mij dat ik moest gaan. Ik denk dat hij mijn wiel raakte. We reden tegen 80 kilometer per uur. Ik heb tot op de streep alleen nog maar met Wout Van Aert in mijn hoofd gezeten.’ Matteo (Jorgenson) ging uiteindelijk in de aanval en won voor Jonas Abrahamsen en Stefan Küng, maar daar lag echt geen mens nog wakker van.

Onmiddellijk barstten de reacties op X, het voormalige Twitter, los. De Britse renner Daniel Lloyd: ‘Het is natuurlijk nog te vroeg om een oordeel te vellen maar ik ben er 99 procent van overtuigd dat geen enkele van de renners, die bij de val betrokken was, zich veel zorgen zal maken over de blessures en de stukken huid die ze zijn kwijt gespeeld. Wat het meeste pijn zal doen is de vaststelling dat de maanden van voorbereiding, de hoogtestages, de tijd die men niet bij de familie heeft kunnen doorbrengen, allemaal voor niks zijn geweest.’

VAN DEN SPIEGEL: ‘KANARIEBERG HOORT NIET MEER THUIS IN HET MODERNE WIELRENNEN’

Thijs Zonneveld, vooraanstaand Nederlands wielerjournalist: ‘Ai ai ai, ’t is niewaar. Pedersen en Van Aert heel zwaar gevallen. Wat een kloteval, echt een kloteval. Voor die renners, voor de koers. Weg strijd in de Ronde van Vlaanderen.’

Vorige week hield Het Laatste Nieuws nog een enquête onder wielrenners. Eén van de vragen was: wat is de gevaarlijkste passage of afdaling in het voorjaar? Zowel Van Aert, Benoot, Philipsen, De Buyst, Van Moer, Vermeersch en Benoot noemden de Kanarieberg. Van Aert: ‘Het is daar altijd drummen.’ Stuyven: ‘Het is steeds een stressmoment. Het peloton is er groot en er ligt altijd veel vuiligheid en grind aan de zijkant van de weg.’ Scott Sunderland, koersdirecteur in de Ronde: ‘Wij hebben geen keuze. We worden verplicht om de Kanarieberg langs de gevaarlijkste zijde te beklimmen. Daarvoor gaat het bergaf en het peloton haalt er een snelheid van 90 kilometer per uur. Daarna versmalt de weg en gaat het van drie rijvakken naar één. We zullen dit eens serieus moeten bekijken.’

Heel het peloton leefde mee met wat Van Aert en co. was overkomen. Winnaar en ploegmaat Jorgenson: ‘Ik zat op dat moment in Wout zijn wiel. Het was net voor de Kanarieberg, een beslissend moment in de koers. Het was een koersincident. Er waren twee treintjes: die van Lidl-Trek en die van onszelf. We kwamen samen, ik denk dat Wout en Alex Kirsch tegen elkaar aankwamen. Het was een heel lelijke val. Ik zag alles gebeuren en wist meteen dat Wout uit zou vallen, want we gingen zo snel. Tiesj en ik hielden ons aan het plan, want er was nog steeds een wedstrijd bezig. Maar mijn gedachten waren bij Wout en iedereen die betrokken was bij de val.’

Küng: ‘Iedereen was een beetje in shock. De afdaling richting de Kanarieberg is een veelbesproken passage. Ik las dat die niet in Ronde van Vlaanderen zit dit jaar door een valpartij van vorig jaar. Maar er zijn zo nog een paar andere plekken in het parcours, na de Hotond is dat hetzelfde. Soms schiet zo’n valpartij door je hoofd, dan rijdt een deel ergens in de goot. Het kan zo snel gaan… Maar negen van de tien keer gaat het ook goed. Ik rijd nu al tien jaar deze koersen, en alleen de laatste twee jaar herinner ik mij valpartijen daar. Het is moeilijk te ontwijken, want er is altijd een grote weg voor een smalle weg. Dat is onderdeel van wielrennen, maar niet een deel dat we graag zien.’

Van den Spiegel: ‘Hier word je niet blij van. De impact van de val is vandaag nog groter met het oog op zondag, maar los van wie valt: elke valpartij is er één teveel. Elke onveilige situatie in wielrennen is er één teveel. Het is vandaag nog maar eens gebleken dat dit een heel moeilijke sport blijft om alles uit te sluiten. We kunnen niet alle risico’s beperken. We zitten op het openbare domein. Er wordt heel snel gereden. Iedereen wil koers maken en het blijft een hele uitdaging. Het was geen topdag vandaag maar daar trap ik een open deur mee in.’

‘Wij moeten inschattingen maken. De Ronde is de meest nerveuze wedstrijd, de koers met het meeste druk. We hebben in het verleden gemerkt dat die afdaling richting Kanarieberg echt wel een punt van bezorgdheid was, maar dat was het niet in Dwars door Vlaanderen. Vorig jaar werd er nog zwaar gevallen in aanloop van die helling. Dwars door Vlaanderen blijft een kortere wedstrijd tussen Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen waar we nog nooit problemen gekend hebben met die afdaling. Vandaag hebben we gezien dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn als organisator en dat we ook wel een punt hebben. Jammer genoeg werd vandaag bewezen dat onze beslissing om de Kanarieberg er zondag uit te nemen de juiste was.’

‘De afwezigheid van Wout is een domper, vooral omdat hij dit jaar zijn hoofddoel gemaakt had van de Ronde van Vlaanderen. Voor alle duidelijkheid: de afdaling zit er ook zondag nog in. De voorbije jaren hebben we gemerkt dat het gevecht om de plaatsjes in de aanloop naar de Kanarieberg voor het gevaar zorgt. We moeten evalueren na vandaag. Het lijkt me duidelijk dat de bezorgdheid die we al hadden in het kader van de Ronde van Vlaanderen, dat een nog nerveuzere wedstrijd is die nog meer druk met zich meebrengt, terecht was en dat we na vandaag moeten evalueren. Het zou best kunnen dat het de laatste keer was dat we de Kanarieberg in één van onze wedstrijden gezien hebben. Renners beginnen al volop te koersen op 80 kilometer van de finish en in die optiek is de Kanarieberg geen wedstrijd meer die thuishoort in het moderne wielrennen.’

De diagnose vanuit het ziekenhuis is Ronse kwam niet geheel onverwacht: Wout Van Aert heeft zijn sleutelbeen en verscheidene ribben gebroken en mag een kruis maken over zijn voorjaar: geen Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix of Amstel Gold Race. Vanuit Ronse werd Van Aert overgebracht naar het ziekenhuis van Herentals waar hij wordt geopereerd.

Dit alles maakt van Mathieu van der Poel uiteraard dé superfavoriet voor zondag. Perschef Nico Dick van Alpecin-Deceuninck: ‘Ook voor ons is dit geen goede zaak. Alle druk zal nu op onze schouders komen te liggen.’ Van der Poel zelf houdt het deze week rustig. Hij bereidt de koers thuis voor en zal ook geen persconferentie vooraf geven. Dick: ‘Ook het parcours gaat hij niet verkennen. Dat is overigens totaal overbodig. Hij kent het volledig uit zijn hoofd.’

Het was trouwens het dagje niet van Flanders Classics. De wedstrijd voor vrouwen werd een halfuur geneutraliseerd en met twintig kilometer ingekort omdat er zich een ongeval had voorgedaan op het parcours. Marianne Vos won en in de mannenwedstrijd kwam in de buik van een peloton een volgwagen van Soudal Quick Step en van de wedstrijddokter met elkaar in aanrijding. Beide auto’s waren rijp voor de schroothoop.

Edwin MARIËN

 

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten