Vlaanderen gaat voluit voor ontwikkeling van gebied Wommelgem/Ranst
WOMMELGEM – Al sinds de opstart van het Economisch Netwerk Albertkanaal is duidelijk dat dit gebied zowel opportuniteiten biedt op het vlak van economische ontwikkelingen, op het vlak van verbeterde ontsluiting voor bedrijven langs het Albertkanaal, maar ook voor het verbinden en versterken van groengebieden. Vlaams ministers Jan Jambon (N-VA), Hilde Crevits (CD&V), Zuhal Demir (N-VA, zie foto) en Lydia Peeters (Open Vld) slaan nu de handen in elkaar om ten volle de kansen te grijpen in het gebied Wommelgem/Ranst.
Een eerste deelproject is de economische ontwikkeling via het herstructureren van bestaande bedrijventerreinen en het creëren van aanvullende ruimte voor bedrijvigheid, tegemoetkomend aan de noden. Hiervoor wordt een planningsproces opgestart door departement Omgeving na onderzoek door VLAIO. Het planproces moet werk maken van bedrijventerrein Lage Keer, Hoge Keer, Terstraten – Oelegem, Jacobsveld en de dienstenzone Antwerpse Poort ter hoogte van de huidige Q8-stations. Ook moet onderzocht worden welke mogelijkheden er zijn voor het gebied Zwaaikom Ranst, bijvoorbeeld op het gebied van bijkomende waterbuffering voor de Antwerpse regio (Blue Deal). Crevits: ‘We maken werk van kwalitatieve ruimte voor bedrijven, met aandacht voor synergiën met de Antwerpse haven. Omdat de ruimte schaars is zetten we in op de herstructurering van bestaande bedrijventerreinen. De ligging aan het Albertkanaal biedt opportuniteiten voor watergebonden bedrijventerreinen, duurzaamheid en zuinig ruimtegebruik in de praktijk.’
Daarnaast is de mobiliteit van de oostelijke regio. Het Agentschap Wegen en Verkeer, het departement Mobiliteit en Openbare Werken en het departement Omgeving pakken dit gezamenlijk aan. De Oostelijke Ontsluiting’, de doorstroming van de E313/E34, het openbaar vervoer langs de as E313, de fietssnelwegen, de verkeerwisselaar E313/E34 in Ranst en de impact op het onderliggend weggenet worden samen onder de loep genomen. Peeters: ‘ ‘Door de ontsluiting van de oostelijke regio van Antwerpen integraal onder de loep te nemen beogen we een pakket aan maatregelen en ingrepen die de omgevingskwaliteit in de brede regio moet verbeteren. Met de Vlaamse regering hebben we de startbeslissing goedgekeurd waarin de verschillende doelstellingen inzake infrastructuurbouw, leefbaarheid, omgevingskwaliteit, klimaatrobuustheid en maximale co-creatie verankerd.’
Begin 2021 wordt een planningsproces opgestart om de open ruimte te versterken door het departement Omgeving en Agentschap Natuur en Bos. Met de ‘Groenpool Antwerpen’ wordt werk gemaakt van een belangrijke schakel in de groene gordel rond Antwerpen samen met het gebied Tappelbeek (Broechem/Ranst) en signaalgebied Kapelleveld 2. Demir: ‘Wommelgem-Ranst biedt grote kansen om de tewerkstelling te verbeteren op een ecologisch verantwoorde manier. Niet alleen is de waterweg een duurzame transportmodus die ons toelaat vrachtwagens van de weg te halen, onze drieledige aanpak zorgt ervoor dat we de vraag naar bedrijfspercelen kunnen beantwoorden én de open ruimte kunnen versterken met de Groenpool Antwerpen.’ Lokale besturen, buurtbewoners en het bedrijfsleven zullen hierbij betrokken worden. Jambon: ‘Het Albertkanaal is een belangrijkste levensader. Door een goede samenwerking tussen de drie vakministers kunnen we er in slagen alle uitdagingen in dit gebied aan te pakken, van verbetering van de oostelijke ontsluiting van Antwerpen, over het versterken van de open ruimte tot de essentie van het Economisch Netwerk Albertkanaal:. (EM)