Vlaamse primeur voor fietsbrug in Lier: werfkeet draait op zonne-energie

LIER – Op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier ter hoogte van de stationsomgeving van Lier zijn de werken aan de fietsbrug over de vijf sporenbundels aan de gang. Voor de bouw van deze fietsbrug is er elektriciteit nodig. Normaal gebruikt een aannemer hiervoor een dieselgenerator die 24 op 24 uur en zeven dagen op zeven staat te draaien. Aannemer Viabuild pakt het voor deze werf anders aan met zonnepanelen in combinatie met een batterij.

Steven Thijs, afdelingshoofd bij aannemer Viabuild: ‘Met dit proefproject willen wij, altijd met het oog op de toekomst, het potentieel van werfketen op zonne-energie in kaart brengen. We aan onze medewerkers gevraagd wie het beste idee had om nog duurzamer te ondernemen en deze werfkeet op zonne-energie was het winnende voorstel. Op weekbasis levert dit een besparing van 776 kilogram CO2 op, wat neerkomt op achttien ton CO2 voor de geschatte duur van het project. Dat is evenveel als de uitstoot van achttien vliegreizen van Brussel naar New York.’

‘We zijn blij dat we geen beroep hoeven te doen op een dieselgenerator, die storend is voor de omwonenden. ’s Nachts komt de elektriciteit uit de stille batterijen en overdag rechtstreeks van de zon. Deze werfkeet is volledig autonoom, 24 op 24, zonder inzet van fossiele brandstoffen, een primeur voor Vlaanderen’

Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde voor mobiliteit: ‘Dit is een belangrijk moment voor deze fietsostrade. We wisten dat we met tunnels en bruggen zouden moeten werken. Je zou het niet meteen zeggen maar 75 procent van het traject is al befietsbaar. Binnenkort wordt Lier het fietsknooppunt van de Kempen. Op termijn fiets je vanuit Lier naar Antwerpen (F11), Mechelen via Lint (F16 en F1), Aarschot (F104), Herentals (F103) en Boom (F17). In Antwerpen sluit de F11 aan op de FR10, het Ringfietspad, en de F1 richting Mechelen.’

‘Wat hier gebeurt past volledig in de filosofie van de provincie, volgens de SDG’s. Met Viabuild vonden we een partner die op een duurzame manier omgaat met energie. Op deze manier gaan we samen voor een groene maatschappij. De brugpijlers liggen al klaar. De aannemer gebruikt de fietstunnel eerst om al het materiaal voor de brugpijlers van de fietsbrug naar het eiland tussen de sporen te brengen. Deze brugdelen komen tegen de zomer op hun plaats. Nadien volgt de afwerking van de brughelling en kunnen we het fietspad aanleggen. Nog later komt dan de aansluiting naar de Antwerpsestraat.’ Vanaf het voorjaar 2022 zal er hopelijk kunnen worden gefietst over dit traject.

‘Toen ik bij de provincie begon zei men mij: reken maar op een kostprijs van één miljoen euro per aangelegde kilometer. In realiteit kost het veel meer, onder meer omdat we bruggen en tunnels moeten aanbrengen. Deze fietstunnel kadert in een totaalproject van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Het volledige project kost 7,8 miljoen euro. De provincie Antwerpen kan op een cofinanciering van ruim vier miljoen euro van de Vlaamse overheid rekenen en op 1,8 miljoen euro van het Fietsfonds. Twee miljoen betalen we zelf. We hopen dat we op deze manier ooit niet langer zullen geconfronteerd worden met lange files in deze regio.’

Edwin MARIËN

Related post