Vlaamse overheid trekt 1,9 miljoen euro uit voor werknemersvervoer naar Haven
ANTWERPEN – Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken, voorziet dit jaar 1 440 000 euro subsidies voor de Pendelbus en de Fietsbus en 458 900 euro voor de I-BUS.
Peeters: ‘Met deze subsidie ondersteunen we duurzaam woon-werkverkeer, specifiek toegepast op de vervoersnoden van de werknemers in de haven. Het gaat hier om collectieve vervoersoplossingen voor werknemers die aan de slag zijn op locaties die moeilijk bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. We verminderen hiermee de files, verlagen onze CO2-uitstoot en zetten in op combimobiliteit, het uitgangspunt van basisbereikbaarheid.’
De Pendelbus is een initiatief van het Havenbedrijf Antwerpen en Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) en biedt havenwerknemers de kans om zonder wagen van en naar hun werk te pendelen. De Pendelbus rijdt sinds 2009 op de Linkerscheldeoever en pendelt sinds de zomer van 2016 in het volledige Antwerpse havengebied.
Sinds 2018 is het vervoeraanbod op maat uitgebreid met de Fietsbus: een geregelde shuttlebus die fietsers gratis een extra oversteek van de Schelde biedt door de Tijsmans- en/of Liefkenshoektunnel naar hun werkplek. Recreanten mogen tijdens de daluren ook gebruikmaken van de Fietsbus. Je kunt de Fietsbus nemen tussen 4.15 uur en 23 uur.
De I-BUS of Industrie-bus is een initiatief van de Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Het is een gratis pendelbus waarmee werknemers in de haven van Antwerpen van en naar het werk kunnen reizen. Dit collectief vervoer heeft opstapplaatsen in 83 gemeenten in en nabij de Antwerpse regio en volgt een tijdsschema gericht op de werkuren van werknemers die werken in dagdienst of shiftarbeid.
De werknemers van Bayer (Monsanto), Covestro, Evonik, INEOS, INOVYN en LANXESS kunnen van de I-BUS gebruikmaken om van en naar het werk te reizen. De I-BUS telt 39 routes. 27 bussen staan tijdens de weekdagen in voor de dagdiensten en twaalf bussen rijden elke dag voor de drie ploegendiensten.
Dit soort collectief werknemersvervoer is voor de werknemers in de haven gratis. Hun werkgever of interimkantoor staat in voor de kosten van dit vervoer. Sinds 2012 verleent het Departement Mobiliteit en Openbare Werken subsidies voor het organiseren van bijzonder geregeld vervoer voor de ontsluiting van de tewerkstellingsgebieden in de Vlaamse zeehavens.
De Vlaamse overheid wil met deze financiële ondersteuning duurzaam woon-werkverkeer faciliteren en de industriezones in Vlaamse havens bereikbaar maken voor mensen zonder personenwagen. Deze subsidies kunnen maximaal 50 procent van de werkingskosten voor het jaar 2022 bedragen.
De subsidieerbare kosten zijn zowel de exploitatiekost van de uitbating van dit collectief personenvervoer als de personeels- en werkingskost binnen het kader van de coördinatie van deze exploitatie. (EM / Foto Slim naar Antwerpen)