Verrassende expo van Philip Aguirre Y Otegui in Museum Plantin-Moretus
ANTWERPEN – Het Museum Plantin-Moretus heeft een prentenkabinet van wereldniveau. Het bewaart zo’n 100 000 tekeningen en prenten van Antwerpse kunstenaars, van 1500 tot vandaag. In de depots liggen unieke schetsen, ertsen en ontwerpen van de grootste meesters zoals Rubens, Bruegel, Tuymans en Panamarenko.
Regelmatig toont het museum een selectie in tijdelijke tentoonstellingen en presentaties. Zo ook vanaf morgen tot zondag 29 januari 2023. Het is enigszins verrassend dat de moderne kunst van Philip Aguirre y Otegui een weg vindt naar dit museum. Of toch niet? ‘Ik ken dit huis vrij goed, heb er veel tijd doorgebracht. Veel van mijn werken zijn geïnspireerd op kaarten die je elders in het museum kan terugvinden.’
Antwerpenaar Philip Aguirre y Otegui (°1961) woont in de Bleekhofstraat in Borgerhout. Hij studeerde beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en maakt ook schilderijen, collages en etsen. Zijn werk heeft een uitgesproken geëngageerd en humanistisch karakter. Zijn beeldhouwwerken zijn doorgaans gemaakt uit klassieke materialen zoals brons, terracotta, hout, klei of gips en geven steeds een diepmenselijke tragiek weer. De politieke actualiteit, met daarin het individu binnen de migratie- en vluchtelingenproblematiek, fungeert vaak als zijn inspiratiebron.
De expo L’Invation au voyage is een ontdekkingsreis door het denk- en creatieproces van de kunstenaar en een uitnodiging om zijn atelier binnen te stappen. ‘Ik geef heel weinig uitleg bij de werken. Ik vind dat beelden voor zich moeten spreken. Al heel mijn leven probeer ik het visuele in de kijker te zetten. De titel van de tentoonstelling is identiek aan die van het gedicht van Baudelaire, dat dateert van 1857. Ik werk heel veel met blik. Er mag geen blik in onze keuken staan of ik ben er mee weg. Mijn werk wordt ook geïnspireerd door mijn vele reizen. Maillol is mijn grote voorbeeld. Het is dan een hele eer voor mij dat een werk van mij naast dat van hem zal staan in het KMSKA. De bedoeling is dat de bezoekers hun tijd nemen om de expo te bekijken, dat ze naar een beeld kijken, verder gaan en dan weer terugkeren.’
Iris Kockelberg, directeur van het Museum Plantin-Moretus: ‘Het is niet de eerste keer dat we in ons museum, dat volhangt met werken uit de zestiende eeuw, hedendaagse kunst brengen. Hierdoor proberen we een link te leggen naar de 21ste eeuw. We kennen Philippe vooral als een beeldhouwer. Pas in april ontdekten we hoe groot zijn grafisch oeuvre wel is. Hetgeen men hier te zien krijgt is als het ware een reis door zijn werk. Om het oeuvre zichtbaar te maken heeft het Mercatorfonds een mooi viertalig boekje uitgebracht met een overzicht van zijn 30-jarige carrière. Philippe heeft een ongelooflijk vertrouwen gegeven aan ons huis om zijn werk tentoon te stellen in een andere setting dan je in een museum zou verwachten. We zijn trots dat hij een selectie van zijn werk aan ons Prentenkabinet schenkt.’
Nabilla Ait Daoud (N-VA), schepen voor cultuur: ‘Philip Aguirre y Otegui is één van onze meest veelzijdige kunstenaars. Sinds 2017 staat er een monumentale sculptuur van hem in het Middelheimmuseum, in het Havenhuis hangt al twee jaar zijn tekening ‘Asperges à la Flamende’ en nu komt er in het KMSKA ‘Petit Moment’ bij. Tenslotte zal een bronzen beeld, dat gaat over migratie, worden opgesteld in het nieuwe Cadix-ziekenhuis.’ Info: www.museumplantinmoretus.be
Edwin MARIËN
Foto Victoriano MORENO