Verhuis van stelplaats van De Lijn van Zurenborg naar Mortsel is voorzien in september ‘24
MORTSEL – De Lijn bouwt op het grondgebied van de stad Mortsel een nieuwe busstelplaats. Vanuit deze stelplaats, gelegen ten zuiden van de luchthaven van Deurne, zal het Antwerpse stadsbusvervoer in de loop van volgend jaar georganiseerd worden. De werken zijn gestart en vlotten goed. Wij gingen een kijkje nemen op de site van de nieuwe stelplaats om er de vooruitgang van de werken te bekijken. Tekst en uitleg kregen we van Ann Schoups, directeur-generaal van De Lijn.
‘De ligging van de huidige stelplaats, Zurenborg, in woongebied én de nood aan meer stallingscapaciteit voor de toekomstige groei en samenstelling van de vloot deden ons een aantal jaar terug uitkijken naar een stelplaatslocatie in de regio Antwerpen. Eind 2020 hadden we nog wat problemen om onze vergunning te krijgen voor Zurenborg. De buurtbewoners willen er natuurlijk liever geen stelplaats. Uiteindelijk zijn we samen met hen tot een overeenkomst gekomen waar gezegd is dat wij tegen 2024 gingen zorgen dat we uit Zurenborg zouden weggaan. We hebben in tussentijd, samen met de buurt, een aantal maatregelen genomen om de overlast te beperken. Sinds midden 2021 hebben we een aantal buslijnen meer verspreid zodanig dat er minder last was in bepaalde straten. We hebben vorig jaar een tweede uitgang gemaakt aan de stelplaats zodat de in- en uitritten wat meer verdeeld waren en elk kwartaal hebben we een overleg met de buurtbewoners.’
‘We waren blij dat we in maart 2022 hier van start konden gaan. Maar toen we een paar schoppen in de grond gestoken hadden bleek hier PFAS aanwezig te zijn. We hebben een heel stuk moeten afgraven. Die grond is weggevoerd. Vervolgens moest er bemaling van de grond gebeuren. Er is nu een lange buis die hieronder wegloopt. Dat is het water van hier dat we naar de riolering gedaan hebben. We zijn overeengekomen met de buurtbewoners in Zurenborg dat we proberen tegen juli 2024 ons onderhoudscentrum te verhuizen naar Rumst. Onze bussen gaan we ook zo vlug mogelijk verhuizen. Daarvoor mikken we op september 2024. Je ziet hier ook een servicegebouw. Daar zal een tank- en wasinstallatie in worden ondergebracht en we zullen er ook kleine depannages kunnen doen. We hadden nog een probleem. Onze exploitatievergunning in Zurenborg verloopt in maart 2024. Daarom hebben we opnieuw een aanvraag ingediend. Als die goedgekeurd wordt zullen we tot december 2024 in Zurenborg mogen blijven, maar voor alle duidelijkheid: we willen er vroeger weg.’
‘Voor onze chauffeurs wordt de verhuis een hele verbetering. We kijken uit op het dienstgebouw. In Zurenborg is dat – net als het onderhoudscentrum – heel erg verouderd en geen aangename omgeving om in te werken. De totale verhuis gaan we zo vlug mogelijk trachten te realiseren. Dat zal niet op één dag kunnen gebeuren. Dat vraagt een hele organisatie want dat heeft impact op de lijnen. De bedoeling is dat we hier ook een 50-tal elektrische bussen hebben en die gaan we uitbreiden. In het totaal komen er in de toekomst 150 elektrische bussen indien onze leveranciers (VTL, Van Hool,…) voldoende vlug kunnen leveren. Dat sluit aan op de eisen van de stad Antwerpen om rekening te houden met de LEZ-zones. We mogen er niet met Euro 6-bussen rijden dus moeten we er voldoende elektrische in voorraad hebben.’
‘Hier zullen een 400 chauffeurs hun werkplek hebben, samen met een twintigtal mensen die de administratie zullen doen. Op dit moment ziet het er hier niet groen uit maar het is de bedoeling dat het groen wordt. We zorgen dat er hier zoveel mogelijk duurzame bussen zijn maar ook op vlakken als het water om onze bussen te wassen, een gescheiden riolering, een groeninkleding met struiken en bomen,… We gaan veel aandacht hebben voor de ontharding en leggen groendaken op onze stelplaatsen. Tenslotte komen er zonnepanelen maar daar gaat een studie aan vooraf om te zorgen dat landende vliegtuigen er niet door verblind worden. Heel het kostenplaatje bedraagt 22 miljoen euro.’
Edwin MARIËN