Verfborstel kan verkeersconflicten oplossen, Wase en Google Maps niet


ANTWERPEN – Vandaag vond voor de zevende keer de Antwerpse Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid plaats. Onder de titel ‘Nudging en verkeersveiligheid’ focuste het tweejaarlijkse congres op het vergroten van de verkeersveiligheid door in te spelen op gedrag.

Dagvoorzitter Eddy Klynen (zie foto), coördinator van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV): ‘Op deze Staten-Generaal kwamen de verschillende actoren bij elkaar – de stakeholders – die in de stad Antwerpen bezig zijn met verkeersveiligheid. Er werd afgesproken wat de doelstellingen zijn en er werd bekeken of die worden gehaald. Vandaag was het thema ‘nudging’, wat zoveel betekent als ‘mensen op een vriendelijke manier een duwtje geven in de richting van het juiste gedrag.’ De deelnemers waren mensen die de verkeersveiligheid op het terrein moten implementeren zoals leden van studiebureaus, van de politie,… Met de VSV houden wij ons bezig met het bestuderen van het menselijk gedrag. We halen onze doelstelling ‘verkeersveiligheid’ nog niet. We zullen dus bijkomende inspanningen moeten gaan leveren. Daarin kan nudging een rol spelen.’

Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit: ‘Dat kunnen we bijvoorbeeld doen door te werken met de juiste belijning om mensen te stimuleren om het juiste gedrag te tonen. Ook onze app Slim naar Antwerpen kan veel miserie voorkomen. Telkens er een evenement plaatsvindt of er werken gebeuren tonen wij op deze manier de automobilist de juiste weg. En dat is niet dezelfde als de route die wordt aangewezen door Wase of Google Maps.’ Maarten Matienko (VAB): ‘Klopt volledig. Door het gebruik van Wase creëert men nieuwe files op de invalswegen.’ Klynen: ‘De actieve mobiliteit is de laatste tien jaar enorm veranderd. Dat kan je onmogelijk aanpakken met infrastructurele maatregelen. Je gaat dus andere dingen moeten doen. Europa is aan het verplichten dat wagens niet harder zouden kunnen rijden dan de toegelaten limiet. Het is een oplossing die de schepen trouwens ook aanreikte om de snelheid te onderdrukken in de zone 30. Voertuigen zullen dus weten wat de maximumsnelheid is. Je gaat alleen maar sneller kunnen rijden als je je gaspedaal heel hard gaat indrukken. De wet om dit in de praktijk te brengen is trouwens principieel al goedgekeurd maar de datum dat het echt verplicht gaat worden voor nieuwe voertuigen ligt nog niet vast.’

In de toekomst zullen er ook zelfrijdende voertuigen zijn. Klynen: ‘Het beeld dat je soms ziet in de reclame dat iemand een pizza aan het eten is achter het stuur terwijl de auto vanzelf rijdt, gaan we nog niet meteen in de praktijk zien gebeuren. We gaan er wel stap voor stap naartoe. Op autosnelwegen is dit systeem nu al voor veel voertuigen realiteit. Alleen, in een stedelijke omgeving, waar je veel meer conflictmogelijkheden hebt, zal dat pas iets voor over zeer lange termijn zijn.’ Ondertussen wordt verder gewerkt aan de Modal Shift. Klynen: ‘Dat is bijzonder belangrijk. Er is een overgang van het gebruik van de auto naar het gebruik van de actieve vervoerswijzen, in het bijzonder de fiets. Dat mag men niet als een fataliteit beschouwen en dat mag zeker niet leiden tot meer fietsslachtoffers. Men is die ambitie aan het opkrikken. De Voetgangersbeweging en de Fietsersbond hebben benadrukt dat het belangrijk is om voldoende ruimte te geven aan die actieve fietsgebruikers. Dat is trouwens een statement dat burgemeester Bart De Wever (N-VA) vanochtend ook heeft gemaakt.’

Edwin MARIËN

Foto VSV


Aanverwante berichten