Velo zet zijn tienjarig bestaan in Antwerpen vanaf woensdag 9 juni in de verf
ANTWERPEN – Op woensdag 9 juni zal het precies tien jaar geleden zijn dat stad Antwerpen Velo lanceerde, een systeem van deelfietsen met vaste standplaatsen. De eerste stations kwamen in het centrum van de stad en werden intensief gebruikt. Met 4 200 fietsen en 305 stations verspreid over de stad zijn de rode deelfietsen intussen een vaste waarde.
Vanaf 9 juni zet Velo zijn tienjarig bestaan in de verf. Op het Operaplein komt een tijdelijk streetartkunstwerk, en enkele fietsen en stations worden aangekleed met het gelegenheidslogo voor het jubileum. Daarnaast mogen alle gebruikers verhalen en foto’s over hun belevenissen na tien jaar met de rode deelfietsen inzenden. De inzenders maken kans op prijzen (hoofdtelefoon, stappenteller, speaker,…), en de leukste verhalen en foto’s worden gedeeld op de website en sociale media van Velo. Al wie zich inschreef op 8 of 9 juni 2011 en nog steeds een jaarabonnement heeft, krijgt een speciaal ontworpen T-shirt en een gouden Velo-kaart. Deze ‘Velo gold-members’ ontvangen jaarlijks een geschenkenpakketje.
Stad Antwerpen ging in 2010 op zoek naar een fietsdeelsysteem en koos daarbij voor een samenwerking met Clear Channel voor de levering en het beheer. Het project koos de naam Bikey, voor een internationaal karakter. Uiteindelijk werd toch geopteerd voor Velo, omdat de fietsen er voornamelijk zijn voor de Antwerpenaren en hen dus het meest moet aanspreken. Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit: ‘In de lente van 2011 maakten de eerste 1 000 rode tweewielers hun intrede. De capaciteit verdubbelde in 2013, en in 2017 opnieuw, zodat de wachtlijsten konden worden weggewerkt. Bovendien breidde Velo in 2017 uit naar de districten, ook buiten de Singel. Momenteel hebben gebruikers 4 200 fietsen ter beschikking, aan 305 stations binnen en buiten de Singel.’ Door corona daalde het aantal ritten in 2020 met 38 procent. Velo bleef operationeel en organiseerde gratis gebruik voor het zorgpersoneel. In 2021 opende een tijdelijk station op Spoor Oost, met gratis dagpassen voor wie een afspraak heeft in het vaccinatiecentrum. Kennis: ‘Bij de start telde Velo 16 000 abonnees. Tien jaar later zijn dat er bijna 55 000. Sinds 2011 hebben 113 209 mensen minstens één keer een jaarabonnement gekocht. De deelfietsen zijn trouwens niet enkel populair bij de inwoners van Antwerpen, maar ook bij de bezoekers. In die tien jaar werden er namelijk ook 444 271 dag- en weekpassen verkocht.’
De teller staat na tien jaar op 40 238 834 ritten. De populairste bestemmingen zijn De Keyserlei, de treinstations Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem, en de Meirbrug. Hieruit blijkt dat de combinatie van Velo met trein, tram of bus erg populair is in Antwerpen. De drukste dag in de geschiedenis van Velo was donderdag 24 oktober 2019. Toen namen 14 008 gebruikers een rode deelfiets, voor een totaal van 27 132 ritten. Kennis: ‘Je weet wanneer de Antwerpenaar iets in zijn hart sluit als hij er een koosnaampje voor bedenkt. Een Bolleke, het Schoon Verdiep, ’t Scheldt, en ook de Velokes. Dat zegt voldoende.’
Gebruikers met een jaarabonnement deden van 2011 tot 2019 gemiddeld acht ritten per maand. De grootste Velo-fanaat spant de kroon met 10 175 ritten sinds 2017. Dat komt overeen met bijna 200 ritten per maand of 6,5 ritten per dag gedurende 4,5 jaar. Twee derde van de gebruikers met een jaarabonnement komt uit Antwerpen, met als top drie de postcodes 2000 (historisch centrum), 2018 (gebied tussen Leien, Gemeentestraat en Singel) en 2600 (Berchem). De top drie van gebruikers buiten Antwerpen komt uit Brasschaat, Kapellen en Schoten. (EM / Foto Stad Antwerpen)