• 27/02/2024

Xavier Storms

VDAB, provincie en Havenbedrijf gaan Haven zichtbaarder en bekender maken

ANTWERPEN – Als belangrijkste economische motor van Vlaanderen zorgt Port of Antwerp-Bruges voor 73 700 directe jobs. Het vinden van kandidaten is een grote uitdaging. VDAB, Provincie Antwerpen en Havenbedrijf Antwerpen-Brugge ondervroegen werkgevers en werkzoekenden over tewerkstelling in de haven en polsten naar aanbevelingen. De belangrijkste conclusie is dat er nood is aan één centraal punt waar beiden elkaar kunnen vinden. Daarvoor staat een digitaal jobinfopunt in de steigers.

Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde voor het Havencentrum van de provincie Antwerpen: ‘Al 35 jaar brengt het Havencentrum de haven dichter bij jongeren. Het Havencentrum heeft als missie om jongeren te sensibiliseren over het belang en innovatieve vermogen van de haven. We willen hen tonen welke kansen er ook voor hen liggen in de haven en hen enthousiasmeren voor studierichtingen en jobs gelinkt aan de haven. Anderzijds willen we als provincie bedrijven in de haven actief ondersteunen.’

VDAB, Provincie Antwerpen en het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge vroegen marktonderzoeksbureau IPSOS om een bevraging te doen over werkgelegenheid in de haven. VDAB is een gekende rekruterings- en selectiepartner voor havenbedrijven: zes op tien bedrijven maken van hen gebruik. Bjorn Cuyt, provinciaal directeur VDAB: ‘In kaart brengen wat de behoeften zijn van onze doelgroep, zowel van werkgevers als werkzoekenden, helpt ons om een dienstverlening op maat aan te bieden.’

Het onderzoek bevestigde dat er absoluut nood is aan een sterk platform voor werkgelegenheid in de haven. Het is voor werkgevers in de haven moeilijk om de juiste werknemers aan te trekken. De krapte op de markt bemoeilijkt de zoektocht naar specifieke profielen. Daarnaast blijkt de haven voor sommige potentiële werknemers helaas nog veelal een verre onbekende. Werkgevers zien een meerwaarde in een overkoepelende plaats voor hun vacatures. Ook werkzoekenden zien een voordeel in één centraal punt waar ze alle vacatures van de verschillende havenbedrijven kunnen terugvinden. Uit het onderzoek blijkt dat zowel voor werkzoekenden als zij-instromers de grote diversiteit aan jobs in de haven niet gekend is. In de haven is niet alleen nood aan havenarbeiders, maar ook aan ICT’ers, boekhouders, technisch geschoold personeel, procesoperatoren, administratief en commercieel talent. Havenjobs aantrekkelijker maken betekent voor de ondervraagde werkzoekenden ook dat ze te zien zijn in het straatbeeld of op sociale media.

Het onderzoek geeft  onderbouwing aan de plannen die Annick De Ridder (N-VA, Havenschepen van Antwerpen en tevens voorzitter van de Raad van Bestuur van Port of Antwerp-Bruges, enige tijd geleden opstartte om een gezamenlijke havenjobsplatform uit te werken. De Ridder: ’95 procent van alles wat wij gebruiken en nodig hebben – zowel privé als in het professionele leven – komt ofwel via onze haven binnen of de chemische sector in onze haven maakt er de bouwstenen voor. Dit moeten de potentiële werknemers weten.’ Het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge lanceert daarom binnenkort twee nieuwe initiatieven: een digitaal platform en een brede promotiecampagne. Deze zullen zich niet alleen op Antwerpen richten, maar ook op Zeebrugge waar een gelijkaardige nood leeft. Het doet dit in nauwe samenwerking met verschillende partners.

Foto’s Ronny MULLENS

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten