Vanaf vannacht één rijstrook minder aan Oosterweelwerken ter hoogte van Sportpaleis
ANTWERPEN – De Oosterweelwerken die ook op rechteroever het snelwegniveau bereiken, zijn een symbolisch moment. Op dit moment wordt aan de Bypass gewerkt op een werf ter hoogte van het Sportpaleis.
Annik Dirx van Lantis: ‘Deze week passen we de rijstroken op de R1 richting Nederland aan. Tussen het knooppunt Antwerpen-Oost (E313 x R1) en de kruising met het Albertkanaal versmallen we in enkele nachten de rijstroken tot 3m20. De maximumsnelheid daalt hier tot 70 km per uur.’
‘In de nacht van donderdag op vrijdag nemen we ter hoogte van het Sportpaleis de rechterrijstrook in over een lengte van ongeveer één kilometer voor de bouw van de Bypass. In de richting van Nederland zal het verkeer vanaf dan over drie, in plaats van vier rijstroken beschikken.’
Normaal was die ingreep voor één nacht later voorzien maar door de vlotte vooruitgang van de werken en het voorspelde regenweer op vrijdagnacht, werd de operatie 24 uur vervroegd.
‘De bouw van de Bypass ging op maandag 12 februari van start. We pasten intussen de aanrijhelling naar de IJzerlaanfietsbrug aan, richtten de afgesloten Vaartkaai in als werfzone en bereidden ook langs het Viaduct van Merksem de bouw van de Bypass voor. Sinds maandag bereikten de Oosterweelwerken ook op rechteroever het snelwegniveau.’
Tussen het knooppunt Antwerpen-Oost en de kruising van het viaduct met het Albertkanaal versmalden we de rijstroken richting Nederland. Ter hoogte van het Sportpaleis verdwijnt de rechterrijstrook. Hier breken we de randbalk van het viaduct af, zodat de Bypass er kan tegen gebouwd worden.’
‘Het innemen van de vierde rijstrook op de Ring zal ongetwijfeld voor extra reistijd zorgen. De ingrepen die we eind vorig jaar hebben gedaan in het knooppunt Antwerpen-Oost (waarbij gevaarlijke, last minute weefbewegingen onmogelijk werden gemaakt) zorgen voor een vlottere doorstroming.’
‘En ook de snelheidsbeperking tot 70 kilometer per uur draagt hieraan bij. Beide maatregelen zouden het risico op ongevallen moeten verkleinen. Wanneer er filevorming ontstaat roepen we de weggebruikers op om de verplichte reddingsstrook te vormen, zodat de hulpdiensten de file vlot kunnen passeren.’
‘We raden automobilisten ook aan om altijd de meest actuele verkeerssituatie na te gaan via de website van het Verkeerscentrum en indien mogelijk gebruik te maken van alternatieven. Zo heeft verkeer komende vanuit Nederland met bestemming Antwerpen de mogelijkheid om ‘s ochtends de P+R Luchtbal te nemen. ‘s Avonds sluiten ze dan voorbij de file op de Ring aan.’
‘In het knooppunt Antwerpen-Noord (A12 x E19) zijn we ondertussen ook gestart met de aanleg van een tijdelijke opslagplaats (TOP). De Oosterweelwerken vinden plaats in een stedelijke omgeving, met weinig ruimte om de werken uit te voeren. Die ruimte is echter broodnodig voor de opslag van gronden en materialen. In de nieuw te bouwen TOP slaan we de komende jaren (propere) gronden en andere materialen op.’
‘Ook voorzien we hier een breekinstallatie die afgebroken infrastructuur – zoals het Viaduct van Merksem – zal verwerken tot (gerecycleerde) bouwstof. Het knooppunt is de ideale locatie voor zo’n TOP. Het is eenvoudig te bereiken via de snelwegen, heeft geen directe omwonenden en kan vlot aansluiten op het netwerk van werfwegen. Om de impact van deze TOP op de omgeving nog verder te milderen, werd de maximumsnelheid richting Antwerpen ook hier verlaagd. Op de A12 vanaf net voorbij Ekeren en op de E19 vanaf Kleine Bareel geldt een maximumsnelheid van 100 km per uur.’ Meer info over de bypass vind je hier (EM / Illustraties Lantis)
Bekijk hier wat er gaat gebeuren: