Van Hool mag 166 elektrische bussen leveren: niet aan De Lijn maar aan Zuid-Holland
KONINGSHOOIKT – Busproducent Van Hool uit Koningshooikt (Lier) heeft een contract afgesloten met het Nederlandse Qbuzz voor de levering van 112 batterij-elektrische bussen. Deze bussen zullen vanaf zondag 15 december door Qbuzz ingezet worden in de concessie Zuid-Holland Noord in Nederland. De bussen zijn uitstootvrij. Voor de provincie Zuid-Holland als opdrachtgever van de concessie is dit een flinke stap onderweg naar de klimaatdoelen. Dit nieuwe order van Qbuzz, meteen het grootste order voor de Van Hool A stadsbus, komt er nog geen jaar na een eerdere bestelling van 54 stuks door deze Nederlandse vervoersorganisatie. Van Hool gaat dus 166 bussen bouwen voor Qbuzz. Van Hool overschrijdt nu de kaap van 400 verkochte modellen van het nieuwe A-gamma stadsbussen voor openbaar vervoer sedert de première van het gamma in juni 2022 in Parijs.
Alle bussen uit het A-gamma worden ontworpen en ontwikkeld in het kenniscentrum van Van Hool in Koningshooikt. Daar gebeurt ook het bouwen en testen van de prototypes, en de productie- en commerciële ondersteuning, zoals aankoop van onderdelen, naverkoopservice en wisselstukken. Zowel de productievestigingen in Koningshooikt als in Skopje (Noord-Macedonië) kunnen de bussen uit het A-gamma produceren.
De bussen van Qbuzz zullen ingezet worden op de HOV-lijnen In Zuid-Holland Noord (snelBuzz en R-net). Het vermogen van de motor is continue 310kW en de batterijen zijn van het type LFP en hebben een capaciteit van 578kWh. De grote batterij in de nieuwe elektrische bussen levert voldoende energie voor een betrouwbare dienstuitvoering én het klimaatbeheersingssysteem. In koude periodes wordt het materieel automatisch voorverwarmd voorafgaand aan de eerste rit. Alle voertuigen zijn voorzien van een gelijkvloerse in- en/of uitstap én van tenminste vijf (mindervalide) plaatsen die zonder opstap bereikbaar zijn. Voor blinde reizigers is er braille op stopknoppen. Doordat de bussen technisch zijn voorzien van een ringleiding, zijn de omgeroepen reisinformatie en haltestops in de bus beter hoorbaar. Ook is er reisinformatie buiten de bus te horen.
Voor de reizigers wordt onderweg werken nog makkelijker. Van Hool’s (extra) lange voertuigen hebben luxueuze stoelen met individueel in- en uit te schakelen stoelverwarming. Er is een breed gangpad en er zijn stoelen met extra beenruimte. De laptop kan volledig worden opengeklapt op de grote, uitschuifbare klaptafels met handige bekerhouder. De hoofdsteunen hebben mobiele telefoonhouders mét inductieladers. Ook zijn er USB-aansluitingen. Met de ruime wifi-bandbreedte kunnen reiziger onderweg werken, studeren, ontspannen, films kijken of muziek luisteren.
Voor de chauffeurs werd in de nieuwe voertuigen een draaibare en automatisch instelbare chauffeursstoel met twee armleuningen en driepuntsgordel geïnstalleerd. De stoel is ook voorzien van een klima-pakket voor koeling en verwarming. Deze stoel wordt door een ergonoom ingesteld samen met de chauffeur, zodat de juiste zitpositie én optimaal zicht gerealiseerd wordt. Camera’s met groothoeklenzen komen in plaats van buitenspiegels. Hiermee hebben chauffeurs ook ‘s nachts uitstekend zicht en zijn dode hoeken goed zichtbaar. Met het rijhulpsysteem (ADAS) wordt de chauffeur zo nodig ondersteund met akoestische en visuele signalen.
Qbuzz verzorgt het openbaar vervoer in concessies Groningen-Drenthe en Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem. In Utrecht rijdt Qbuzz onder de merknaam U-OV. Vanaf 15 december verzorgen ze ook in concessie Zuid-Holland Noord het openbaar vervoer. Met een sterke focus op kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid, streeft Qbuzz ernaar om reizigers een comfortabele en prettige reiservaring te bieden. Qbuzz is onderdeel van Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group). (EM / Foto’s Van Hool)