Van 4 000 naar 5 800 Vlaamse laadpalen op 1 jaar, Mechelen krijgt er 60 bij


MECHELEN – INDIGO Park Belgium, de Vlaamse Overheid, Stad Mechelen en Blue Corner gaan dit jaar 60 nieuwe laadpunten voorzien in parkings van Indigo in Mechelen. De snelgroeiende en centraal gelegen stad heeft samen met Vlaanderen de ambitie om de transitie naar elektrische wagens op een duurzame en efficiënte manier te maken. Deze plannen passen in het Lokaal Energie en Klimaatpact van Bart Somers (Open Vld, links op de foto), Vlaams minister van binnenlands bestuur met als doel één laadpunt per 100 inwoners te realiseren.

Vicky Vanmarcke (Open Vld, midden op de foto), schepen voor mobiliteit: ‘Mechelen ambieert als snelgroeiende middelgrote stad de transitie naar elektrische wagens op een duurzame en efficiënte manier te maken. We zijn nu al nummer één centrumstad wat betreft het aantal laadpalen. Vandaag staan er al 278 (semi-)publieke laadpunten in Mechelen.  Daar komen er nu, dankzij Indigo, 60 bij. We streven naar 870 laadpunten tegen 2030.’

Philippe Vranckx, CEO Indigo België, rechts op de foto: ‘In 1980 zijn wij van start gegaan.  In de jaren ’90 hebben wij hier de eerste ondergrondse parking aangelegd. Om maar te zeggen dat wij een bijzondere band hebben met Mechelen. In één jaar tijd gaan wij 300 bijkomende laadpunten installeren in onze 122 parkings in België. Vandaag lanceren wij het ‘Park & Zen’-abonnement. De uitrol ervan hier in Mechelen is een primeur voor Europa. Het product zorgt ervoor dat een abonnee van INDIGO (gelijk waar in België) gebruik kan maken van onze laadinfrastructuur voor een vast forfaitair bedrag van 69 euro. Aan parking Zandpoortvest gaan we een volledige EVHub aanleggen. Tenslotte gaan we ook de straatparkeerders niet vergeten. We zijn in 72 steden aanwezig en gaan daar ons glasvezelproject uitrollen alweer  te beginnen in Mechelen, want daar gaat alles altijd iets sneller.’

Wie gebruikt maakt van het ZEN-abonnement moet ook de toegang tot de parking betalen. Er wordt een abonnement aangegaan voor minstens drie maanden, met maandelijkse betaling. Men kan 300 KWh per maand opladen gedurende twintig uur. Per overschreden KWh betaal je 0,32 euro en 0,01 euro per overschreven minuut. Indien je de volle 69 euro niet benut kan je het tegoed niet overdragen. De laadpalen worden nog deze maand geïnstalleerd in de parkings Veemarkt, Grote Markt; Kathedraal, Tinel en Zandpoortvest. Om dit te realiseren werkt INDIGO samen met het bedrijf Blue Corner, dat de laadpunten aanbrengt.

Vranckx: ‘Wij krijgen vaak het verwijt dat wij duur zijn maar in vergelijking tot Nederland zijn onze parkings  goedkoop. Het aanleggen van één ondergrondse parkeerplaats kost 35 000 euro en per jaar betalen we 700 euro per plaats aan onderhoudskosten.’

Somers: ‘Als eerste regio in Europa wil Vlaanderen vanaf 2029 nog alleen maar niet-fossiele wagens inschrijven. We gaan voor 100 000 (semi-)publieke laadequivalenten tegen 2030 om voorbereid te zijn op één miljoen elektrische wagens. Je ziet hoe snel het gaat. In Vlaanderen zaten we een jaar geleden aan 4 000 laadpunten, nu aan 5 800. Ik ben ervan overtuigd dat we de omslag kunnen maken. Er is trouwens geen optie want anders gaat onze planeet eraan. Dat het mogelijk is zie je aan de doorbraak van de GSM. Op vier jaar tijd werd dat van een groot, onhandig ding een compact toestel, net als de i-phone en de smartphone. Het zal hier niet anders zijn. ‘

Edwin MARIËN – video Guy Van Antwerpen

Foto Stad Mechelen


Related post