• 13/10/2024

Universiteit gaat beroep van professioneel chauffeur aantrekkelijker maken

ZWIJNDRECHT –  Europa wordt geconfronteerd met het meest acute chauffeurstekort in decennia. De job van professionele chauffeurs (lange afstand, korte afstand, pakjesbezorger,…) is uitputtend en stressvol en chauffeurs lijden vaak aan ingrijpende gezondheidsproblemen. Om de werkomstandigheden van deze chauffeurs te verbeteren en het beroep opnieuw aantrekkelijker te maken, gaan onderzoekers van IMOB UHasselt, KU Leuven en UAntwerpen samen met logistieke platform VIL op verschillende momenten chauffeurs opvolgen. Het project werd vanochtend voorgesteld bij Van Moer Logistics in Zwijndrecht.

An Neven (IMOB U Hasselt,tweede van rechts op de foto): ‘Zowel chauffeurs die lange afstandsritten afleggen, als chauffeurs met korte ritten of pakjesbezorgers worden opgevolgd. Via een wearable gaan we hun stress en vermoeidheid continu meten en bekijken we welke impact dit heeft op hun rijgedrag en (mentale) gezondheid. Via tal van interventies gaan we ook ingrijpen tijdens de rit. Wanneer hartslag of ademhaling van de chauffeur stijgen dan is dat een identificatie van stress. De chauffeurs krijgen dan in realtime een waarschuwing dat hun stressniveau te hoog is. Ook na hun rit krijgen ze advies en gerichte feedback zodat ze hun stressniveau kunnen doen dalen. Verder bieden we trainingsoefeningen aan, gericht op de vermindering van het stressniveau tijdens het werk.’

‘De info is niet alleen interessant voor de chauffeur maar ook de transportbedrijven krijgen info door zodat ze eventueel hun bedrijfsplanning kunnen aanpassen. Uiteindelijk is het de bedoeling om het beroep van chauffeur opnieuw aantrekkelijk te maken. We zoeken 160 beroepschauffeurs die we op verschillende momenten tijdens de volgende drie jaar zullen monitoren. De chauffeurs die deelnemen zullen hiervoor een vergoeding krijgen.’

Felien Van Oost (rechts op de foto), woordvoerder van Van Moer Logistics: ‘Voor ons is dit onderzoek noodzakelijk om de werkomstandigheden van onze chauffeurs verder te kunnen optimaliseren. Die zijn voor onze beroepschauffeurs allesbehalve optimaal. De verkeersdrukte op onze wegen blijft toenemen en we merken dat dit ook gevolgen heeft voor de fysieke en mentale gezondheid van onze bestuurders. Het project is voor ons ook belangrijk want op die manier zullen we kostenefficiënter kunnen te werk gaan.’

Van Moer Logistics is het eerste bedrijf dat meewerkt aan het project. Stefanie en Joeri zijn twee chauffeurs die zich kandidaat hebben gesteld. Beiden hebben ze een heel uiteenlopend profiel. Joeri Van Laeken uit Temse (tweede van links op de foto): ‘Ik ben al 30 jaar chauffeur. Ik rij tot in Frankrijk, met overnachting. Ik heb de situatie op de weg zienderogen zien veranderen. Mensen hebben veel minder respect voor elkaar in het verkeer. Als gevolg daarvan hebben wij meer stress. Maar ik laat me niet meer opjagen, neem voldoende afstand van mijn voorganger. Ik ben benieuwd wat deze implicatie gaat doen met mijn lichaam.’

Stefanie Stoops uit Beveren (links op de foto): ‘Ik rij nog maar tien maanden met de vrachtwagen. Ik ook heb al wel eens een rit naar Frankrijk maar ik ben elke avond thuis. Mijn vriend, die ook bij Van Moer Plastics werkt, rijdt wel ’s nachts. Voordien was ik in dienst van verschillende winkels en bijvoorbeeld bij Pfizer. De vrachtwagen geeft me een gevoel van vrijheid maar brengt ook tijdsdruk met zich mee. Vandaar dat ik wil meewerken met het onderzoek.’

Edwin MARIËN

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten