• 20/04/2024

Algemene beschrijving: De tazza, die kort na de Tweede Wereldoorlog deel uitmaakte van de collectie Pierpont Morgan (New York), werd in 1979 door het Sterckshof aangekocht. Op de mondrand werd een gekroonde gotische eigendomsinitiaal gegraveerd. Op de mondrand is een gekroonde gotische letter gegraveerd als eigendomsinitiaal. Onderaan de voet is gegraveerd: N14. In de bodem is ingekrast: 704342. Algemene beschrijving: Het golfpatroon van deze drinkschaal op lage voet geeft een kleurenspel wanneer deze gevuld is met rode wijn. Onder Italiaanse invloed kwam nog voor 1550 de brede drinkschaal op hoge stam in de mode. Dit type drinkschaal, tazza of copschale genoemd, diende ook om vruchten, gekonfijt fruit en andere zoetigheden te serveren.

Twintig topstukken te bekijken bij DIVA, waaronder zeldzaam Antwerps zilver

ANTWERPEN – Na de heropening eerder dit jaar met een vernieuwde vaste expo heeft het museum voor diamant, juwelen en zilver nog een bijkomende reden om te vieren. Twintig objecten en ensembles uit DIVA’s collectie kregen het topstukkenstatuut toegekend.

Op 21 maart stelde Jan Jambon (N-VA), minister-president en Vlaams minister van Cultuur, een zilveren toiletensemble met Brusselse merken voor als nieuw topstuk bij DIVA. Ondertussen werden negentien andere items of ensembles in het beheer van DIVA aan de Topstukkenlijst toegevoegd. Het museum is bijzonder trots dat het sinds de heropening in maart deze topstukken opnieuw in volle glorie met het publiek kan delen.

Jambon: ‘Het Topstukkendecreet geeft Vlaanderen de kans om stelselmatig cultureel erfgoed van uitzonderlijk belang te verwerven, beschermen, bestuderen, bewaren en tentoon te stellen aan een breed publiek.’ Nabilla Ait Daoud (N-VA), schepen voor cultuur: ‘In DIVA’s vaste expo maakt de bezoeker een reis van de mijn tot het eindproduct. Met de twintig nieuwe erkende topstukken maakt hij ook een reis van het verleden naar het heden. Twaalf van deze zeldzame en onmisbare objecten of ensembles behoren tot de collectie van de stad Antwerpen.’

Binnen het acquisitiebeleid van het DIVA museum gaat veel aandacht naar het hoogste zeldzame zestiende-eeuwse Antwerps zilver. Naast de uilenbeker, die van dinsdag 31 oktober tot en met zondag 25 februari 2024 in de expo ‘Zeldzaam en onmisbaar. Topstukken uit Vlaamse collecties’ in het MAS te zien zal zijn, werden ook twee uitzonderlijke tazza’s of drinkschalen erkend, waarvan één ooit de inzet was van een loterij. De identificatie van de tot op heden anonieme Antwerpse edelsmeden die deze prachtstukken realiseerden vormt het onderwerp van verder onderzoek. Deze voorwerpen hebben naast een grote artistieke en cultuurhistorische waarde ook een hoge ijkwaarde.

Een in 2001 opgegraven Romeinse ring, eigendom van de Provincie Antwerpen, is nog tot eind juli te zien in de tentoonstelling EIGEN/AARDIG – Kunst en Archeologie in Dialoog en wordt daarna terug geïntegreerd in DIVA’s vaste expo, waar die de confrontatie aangaat met zowel historisch als hedendaagse toepassing van de granulatietechniek. Een clusterring met miniatuurportret en een heilige Geesthanger, beiden afgewerkt met email en edelstenen, en een terracottamodel of bozzetto voor een ampullenblad, toegeschreven aan Artus II Quellinus, stammen uit de zeventiende eeuw. Deze zeldzame objecten zijn zowel vanuit typologisch als technisch en artistiek perspectief belangrijke cultuurgoederen.

De zilveren toiletspiegel van de familie van Susteren, eigenaars van het kasteel van ’s Gravenwezel en een stadspaleis op de Meir, is een vroeg Antwerps rococovoorbeeld, terwijl de driekraantjeskan vervaardigd door de Antwerpse zilversmid Jan Baptiste Cassé en een kraantjeskan in Japans porselein met zilveren monturen van Marie-Jeanne Husson uit Oudenaarde vanuit meerdere oogpunten uitzonderlijke à la mode voorbeelden zijn voor de jaren 1760. Een gouden Parijse snuifdoos met ingewerkte camee uit de verzameling Smidt van Gelder werd in 1769-1771 door Robert-Joseph Auguste vervaardigd.

Voor de negentiende eeuw werden enkele uitzonderlijke historische voorwerpen met koninklijke en keizerlijke insteek op de topstukkenlijst opgenomen. De organisatie van  tentoonstellingen in de negentiende eeuw vormde een stimulans voor juweliers en zilverbedrijven om hun technisch kunnen te etaleren of zich artistiek en commercieel te profileren. De broche ‘Couronne pompadour’ van de uit Luik afkomstige Parijse juwelier Oscar Massin en de bierpul met Teniersscènes van Jean Dufour et Frères zijn daarvan voorbeelden. Bezoekers kunnen elke dag behalve woensdag een bezoek brengen aan DIVA’s vaste expo A Brilliant Story en de topstukken in het museum op de Suikerrui. (EM / Foto Hugo MAERTENS)

 

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten