Twee bruggen over de afleidingsdijle in Mechelen officieel geopend
MECHELEN – Vandaag werden tijdens Sfeerdok in Mechelen, de twee bruggen over de Afleidingsdijle officieel geopend. Sfeerdok plaatste het Project Keerdok in al haar facetten in de schijnwerpers. Naast de opening van de bruggen, was er een nog goed gevuld programma op de site. Ook de namen van de bruggen werden officieel bekendgemaakt. Deze realisatie vormt de tweede grote fase van de herontwikkeling. Eerder werd het viersterrenhotel Van der Valk al geopend. Een derde fase is de bouw van Parking Keerdok.
Rond het Keerdok verrijst de komende jaren een stadsontwikkelingsproject met voornamelijk wooneenheden, aangevuld met horeca en buurtgerichte handel. Burgemeester Alexander Vandersmissen (Open Vld, tweede van links op de foto): ‘Het Keerdok is de plek waar we door slimme urbanistische reconversie de bevolkingsgroei van Mechelen op een kwaliteitsvolle manier zullen opvangen. Hier ontwikkelen we stap voor stap een nieuwe toekomstwijk waar al het beste van Mechelen samenkomt. Eens gerealiseerd zal deze site van 5,4 hectare de contouren én de skyline van onze stad mee bepalen.’
De twee bruggen zijn cruciaal om de nieuwe woonwijk bereikbaar te houden. Via de brug voor het gemotoriseerd verkeer kunnen automobilisten vanop de N16 vanaf het najaar eenvoudig het hotel en later de nieuwe woningen en nieuw restaurant van McDonald’s aan het Rode Kruisplein bereiken. De fiets- en voetgangersbrug verbindt het stadscentrum en het Keerdok niet alleen met de nieuwe Parking Keerdok, maar ook met de nieuwe en bestaande woonwijken in Mechelen-Noord. Bijkomend zal de nieuwe fietsroute langs de Kade richting ’t Veer gerealiseerd zijn. Hierdoor krijg je vandaag al in afwachting van de verdere ontwikkeling een vlotte verbinding tussen het noordelijke jaagpad langs de Dijle en de binnenstad. Tot de oplevering van Parking Keerdok en bijhorende ontsluitingsinfrastructuur dit najaar zijn beide bruggen exclusief toegankelijk voor fietsers en voetgangers.
Greet Geypen (Open Vld, tweede van rechts op de foto), schepen voor stadsontwikkeling: ‘We realiseren hier een nieuwe site met kwaliteitsvolle en duurzame woningen met aandacht voor groen en mobiliteit. Met de realisatie van de bruggen – die de verbinding tussen een grote parking en het autoluwe Keerdok vormen- zetten we een nieuwe belangrijke stap in de herontwikkeling van de site
Vandaag raakten ook de nieuwe namen voor de bruggen bekend. De brug voor het gemengd verkeer heet vanaf nu de Armand Becquetbrug. De familie Becquet had na WO I een bedrijfje met bouwmaterialen aan de Winketkaai. Armand Becquet besloot om zelf een bedrijf op te richten aan de overkant van het Keerdok, dat in 1996 overgenomen werd door Inter-Beton. Tot aan de dood van zijn echtgenote in 1984 kwam Armand Becquet nog dagelijks op bezoek op ‘den dok’. Leuk weetje: de gemotoriseerde brug werd vervaardigd met beton afkomstig van de betoncentrale. Voor de fiets- en voetgangersbrug werd de naam Sofie Berthoutbrug gekozen, naar de twee gelijknamige vrouwen uit het geslacht van de Heren van Mechelen. Op de bruggen zelf werd er een QR-code voorzien met een link die verwijst naar meer achtergrondinformatie over de naamgeving. Het kostenplaatje bedroeg zo’n 2,8 miljoen euro. Voor de fiets- en voetgangersbrug kon de stad rekenen op een projectsubsidie stadsvernieuwing van de Vlaamse overheid. (EM / Foto Stad Mechelen)