Twaalf Mechelse horecazaken krijgen het label ‘dementievriendelijk’

 Twaalf Mechelse horecazaken krijgen het label ‘dementievriendelijk’

MECHELEN – Voor mensen met dementie is uit eten gaan vaak een te prikkelrijke ervaring. Daarom zette Stad Mechelen samen met het Expertisecentrum Dementie Orion in samenwerking met PGN en de Alzheimerliga een campagne op rond dementievriendelijke horeca, met een vorming over dementie en tips om een horecabezoek voor mensen met dementie zo comfortabel mogelijk te maken.

De Mechelse horecazaken die de vorming hebben gevolgd kregen van de stad Mechelen vanmiddag een certificaat ‘dementievriendelijke horeca’ en een embleem om op hun toog te zetten met daarop een vergeet-mij-nietje, het logo van dementievriendelijke stad. Het geeft aan dat zij speciale aandacht hebben voor communicatie, geduld en tijd nemen voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. Zij namen hun certificaat in ontvangst in Bar Moemoe, uiteraard één van de twaalf zaken die de vorming volgde.

Rina Rabau Nkandu (Groen, links op de foto), schepen van toegankelijkheid: ‘Op restaurant of op café gaan kan heel stresserend zijn voor personen met dementie en hun mantelzorgers. Ze weten niet goed hoe de uitbater gaat reageren of de horecazaak wel voldoende begrip zal tonen voor de dingen die er kunnen gebeuren. Dat geeft heel veel stress en onveiligheid. Als stad willen we dementievriendelijk zijn sinds 2017. Daarvoor organiseren we dementievriendelijke wandelingen. We hebben ons inloophuis waar wij mensen informatie geven. Dat is een ontmoetingsplaats en sinds kort ook een demonstratieplaats waar mensen met zorgtechnologie kunnen kennis maken.’

‘Maar we gaan een stapje verder. Dankzij onze partners is er een vormingsprogramma opgesteld voor de horeca. Eén op de vijf mensen krijgt rechtstreeks met dementie te maken. Dat is een fenomeen dat alleen maar gaat toenemen omdat ook de vergrijzing toeneemt. Als samenleving moeten we daar op kunnen inspelen. We houden het niet bij deze vorming. We gaan volgend jaar ook een terugkoppelmoment organiseren om zo de kennis op peil te houden. Ik had gehoopt om dit jaar te starten met vijf zaken. Het zijn er uiteindelijk twaalf geworden. Dat bewijst de betrokkenheid van de horecamensen bij deze problematiek.’

Katia Schotte (vooraan rechts op de foto) van Maneblusser City: ‘Wij merken dat wij een vast clienteel  hebben met ook heel wat oudere mensen. Ik heb wel geleerd in de cursus dat dit geen paramater is, dat ook heel veel jongeren dement kunnen worden. We hebben een dag opleiding gekregen en daarna werden er per mail filmpjes en cases verstuurd. Daar moest je dan je idee over geven. Je merkte meteen dat er antwoorden zijn die noch goed noch fout zijn. Ik heb geleerd dat ik ook mijn buikgevoel moet proberen te volgen. Het belangrijkste is dat je mensen op hun gemak en veilig stelt en dat er geen gêne moet zijn. Wij zitten in een winkelpark (Malinas, EM). Dan zou je denken dat wij geent zijn op de shopper maar toch zien we dat dergelijke mensen meer tijd vrijmaken om er een dagje uit van te maken.’

‘We hebben al een initiatief genomen. Bij ons is het een beetje contra-intuitief want wij hebben geen toiletten in de zaak zelf. Die zijn in functie van het winkelpark, net over de deur. Het is een grote zaak in oppervlakte dus voor je het weet lopen de mensen verloren en vind je ze in de afwaskeuken, de kindercorner of het terras. We hebben geleerd dat de iconografie heel belangrijk is en dat een bordje ‘toilet’ hangen niet voldoende is. Naar de herfst toe willen wij een dementievriendelijke kaart maken. Dat houdt in dat je gewoon de zaken benoemd zoals ze zijn: puree is puree. Ik denk er ook aan om op bepaalde schermen een foto te tonen van de dagsuggestie.’

De zaken die het label kregen zijn ’t Witte Goud (Dorpstraat), Ankertje Aan de Dijle (Vismarkt), Bar Moemoe (Grote Markt), Bar Popular (Vismarkt), Beans (Ijzerenleen), Brasserie Carlton (Grote Markt), Café Het Maanlicht (Frederik de Merodestraat), Het Kunstuur Café (Minderbroedersgang), Kato Gâteaux (Korenmarkt), Maneblusser City (Nora Tilleylaan) en Toke Tien (Borzestraat).

Edwin MARIËN

Foto Stad Mechelen

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten

Antwerps Persbureau

GRATIS
BEKIJK