Twaalf jonge ambassadeurs uit zesde leerjaar vormen het Junior Team in Merksem
MERKSEM – Net zoals vorig jaar werden ook nu twaalf gemotiveerde tieners uit het zesde leerjaar geselecteerd om het Merksemse Junior Team te vormen. Tijdens tien workshopdagen zullen zij werken rond maatschappelijke thema’s en leeftijdsvriendelijk beleid. Ze zijn bovendien ambassadeur van alle Merksemse jongeren. Vanmiddag verzamelden zij een eerste keer in het districtshuis.
Sonja De Meyer (CD&V), districtsschepen voor jeugd: ‘Vandaag hebben ze geleerd hoe het district werkt. De bedoeling is dat onze ambassadeurs de thema’s mee naar school nemen. Ze krijgen een info-map en er komen foto’s en filmpjes. De scholen hebben zich geëngageerd om rond die thema’s te werken. De kinderen kunnen in de klassen vertellen wat ze hebben bijgeleerd en van hun leeftijdsgenoten extra inbreng krijgen. Zo beperkt het Junior Team zich niet tot de twaalf leden maar zorgen ze dat ook andere twaalftjarigen betrokken worden. Bovendien hebben Lamia, Fons, Jennate, Bas, Queender, Nagen, Eliska, Amal, Asya, Mona en Bastian een eigen Youtube-kanaal waar alle workshops zullen worden getoond aan de hand van videoverslagen en filmpjes die het Team gedurende het jaar zal maken. Je kan hen volgen via www.merksem.be/juniorteam.’
Jeugdconsulent Jeremy Loockx: ‘We zullen elke laatste woensdag van de maand samenkomen op diverse locaties in Merksem. De thema’s die op de agenda staan zijn techniek en Makerspace (laboratorium voor stedelijke vernieuwing) in Kasteel Bouckenborgh, sport en beweging, in De Rode Loop en het fort waarbij de kinderen zullen ondervinden hoe het is om te sporten met een handicap en kennismaken met urban sports, armoede bij de sociale kruidenier ’t Winkeltje, bibliotheek meer dan boeken, diversiteit en cultuurbeleid in OC Merksemdok, afval en vervuiling bij Stormkop op de Droogdokken – de enige activiteit buiten Merksem -, veilig naar school en naar huis in diverse straten van het district en groen en proper in verschillende parken. In juni sluiten we het jaar af hier in het districtshuis.’
‘Vorig jaar was het erg moeilijk werken. Twee workshops moesten digitaal doorgaan. We hebben geleerd dat we onderwerpen moeten brengen die dicht bij het district aanleunen. Tijdens het voorbije schooljaar zijn we langs geweest in de vijfde leerjaren. We hebben alle leerlingen uitgenodigd om mee te doen en uiteindelijk hebben we er twaalf geselecteerd. Bedoeling is dat we gedurende een namiddag samenkomen.’
‘We beginnen telkens met een lunch. De doelen van dit project zijn onder meer tieners hun blik op de samenleving vergroten, kritisch leren nadenken over verschillende thema’s, een mening en advies leren vormen en formuleren, ‘mediawijzer’ worden en uiteraard ook nieuwe jongeren leren kennen en samen plezier maken.’
De Meyer: ‘Als district vinden we dit Junior Team belangrijk, net zoals ons scholenoverleg met directies en verschillende partners. We trekken het district in. De jongeren zullen bijvoorbeeld aan rolstoelhandbal doen en bij Stormkop zullen ze merken dat er heel wat rotzooi zich in het water bevindt. Dit initiatief wordt trouwens gedragen door het volledige districtscollege. Bij elke activiteit zal de bevoegde schepen aanwezig zijn.’
Edwin MARIËN