Tunnel maakt van Lier het fietsknooppunt van de provincie Antwerpen
Tunnel maakt van Lier het fietsknooppunt van de provincie Antwerpen
LIER – Sinds gisteren is het alle hens aan dek om de 30 meter lange fietstunnel onder de ring van Lier te schuiven. Aannemer TV Viabuild-Emotec heeft slechts acht dagen de tijd om, in opdracht van de provincie Antwerpen, de fietstunnel op zijn plaats te krijgen en de ring van Lier opnieuw berijdbaar te maken. De fietstunnel maakt deel uit van de fietsotrade F11 Antwerpen-Lier. Deze fietsostrade wordt twaalf kilometer lang. Ondertussen is al 75 procent van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier befietsbaar.
Gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA), bevoegd voor Mobiliteit: ‘Momenteel schuiven we een fietstunnel onder de ring van Lier (R16) tussen de twee spoorbundels. Het project omvat ook de bouw van een fietsbrug over de sporen en de aanleg van de fietspaden. Lier wordt het fietsknooppunt van de provincie Antwerpen. Op termijn fiets je van hieruit via fietsostrades naar Antwerpen (F11), Mechelen via Lint (F16 en F1), Aarschot (F104), Herentals (F103) en Boom (F17). In Antwerpen sluit de F11 aan op de FR10, het Ringfietspad, en de F1 richting Mechelen.’
‘Deze fietstunnel kadert in een totaalproject van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier in de stationsomgeving van Lier. Het project omvat ook de bouw van een fietsbrug over de sporen en de aanleg van de fietspaden. Dit volledige project kost 7,8 miljoen euro. De provincie Antwerpen kan op een cofinanciering van ruim vier miljoen euro van de Vlaamse overheid rekenen en op 1,8 miljoen euro van het Fietsfonds. De tunnel is 30 meter lang, zes meter breed en zes meter hoog en heel de constructie weegt 3 000 ton. 4 000 kubieke meter grond werd weggenomen maar de helft wordt nadien hergebruikt.’
‘Vannacht om drie uur zal de tunnel op zijn plaats worden geschoven en tegen de middag moet het werkje klaar zijn. Het inschuiven van zo’n tunnel is redelijk spectaculair. Geïnteresseerden kunnen het hele proces op de voet volgen vanuit de Tramweglei, die bereikbaar is voor voetgangers en fietsers. Nadien worden er funderingen aangebracht boven de fietstunnel en wordt alles opnieuw geasfalteerd.’
Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister voor Mobiliteit: ‘Met de Vlaamse Overheid schrijven we volop aan het fietsverhaal. Verplaatsingen moet je proberen op een duurzame manier te doen. Het is onze betrachting om 40 procent van de verplaatsingen per fiets te laten gebeuren. De voorbije maanden hebben heel wat mensen het fietsen ontdekt. Dit moeten we nu vasthouden. Dit jaar alleen al trokken wij 180 miljoen euro uit om voor fietsinfrastructuur. Ongeveer één derde werd geïnvesteerd in deze provincie. De stad Lier vormt een belangrijke schakel. in het fietsostradenetwerk. De veelheid aan fietsostrades kunnen een stimulans zijn om de fiets te kiezen voor woon-werk of woon-schoolverkeer.’
Schepen voor mobiliteit Hans Wollants (N-VA): De realisatie van de nieuwe fietstunnel is wellicht de grootste investering in fietsinfrastructuur ooit in onze stad. Het is al decennia geleden dat er nog een nieuwe tunnel onder onze Lierse ring werd gebouwd. We blijven inzetten op infrastructuur, onder meer door de aanleg van de fietspaden aan de Aarschotsesteenweg en de Kesselsesteenweg.’
De aannemer gebruikt de fietstunnel eerst om al het materiaal voor de brugpijlers van de fietsbrug naar het eiland tussen de sporen te brengen. Deze brugdelen komen tegen de zomer van 2021 op hun plaats. Daarna volgt nog de afwerking van de brughellingen en de fietspaden naar de fietsbrug en –tunnel, maar ook de aanleg van het fietspad vanaf de fietsbrug tot aan de Antwerpsesteenweg. Deze werken zijn, onder voorbehoud, afgerond tegen eind 2021. Vanaf dan kan je als fietser het fietspad gebruiken.
Antwerps Persbureau (afbeeelding provincie)