• 19/04/2024

Patrick Princen schepen Natuur- en groenontwikkeling

Trajectcontroles op invalswegen naar Boom, openbare werken herbeginnen in Mechelen

BOOM – Het Lokaal bestuur van Boom zet het nieuwe jaar (verkeers)veiliger in. Na een grondige proefperiode werd vandaag  de trajectcontrole in de Nielsestraat geactiveerd. Wie daar sneller dan 50 kilometer per uur rijdt, krijgt voortaan sowieso een boete in de bus.

Waarnemend burgemeester Jeroen Baert (N-VA): ‘Veiligheid in het algemeen en verkeersveiligheid in het bijzonder zijn items die het Lokaal bestuur bovenaan de prioriteitenlijst heeft staan. Het cameranetwerk wordt in die zin steeds uitgebreid, er is de vrachtwagensluis met ANPR-nummerplaatherkenning aan de Broekweg (om zwaar verkeer uit het centrum te weren) en dus ook de geplande trajectcontrole op de vier invalswegen zijnde Kerkhofstraat, Kapelstraat, Nielsestraat en Beukenlaan. Ook in het binnengebied Kruiskenslei voorzien we camera’s.’

Vooral op de invalswegen houden chauffeurs zich veel te weinig aan de maximum snelheid en zo’n trajectcontrole is daar een afdoend middel tegen. Als eerste in het rijtje van de te realiseren trajectcontrole komt niet toevallig het traject in de Nielsestraat tussen huisnummers 165 en 290 aan bod. Daar wordt al jaar en dag te snel gereden. De trajectcontrole zone 50 is uiteraard actief in twee richtingen. Automobilisten die dit traject te snel afleggen, krijgen dus sowieso een boete in de bus.

Het gaat hier voorlopig nog om penale boetes. In een later stadium zullen dit zogeheten GAS 5-boetes worden waarvan de inkomsten naar het lokaal bestuur gaan. Baert: ‘Uiteraard hopen we dat deze opbrengsten eigenlijk minimaal blijven, omdat hier vooral de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de straat centraal staan.’ In 2024 volgen de drie andere doorgangsstraten of invalswegen van Boom, met name Kapelstraat, Kerkhofstraat en Beukenlaan.

Ondanks de aanhoudende regenval werden voor de kerstvakantie nog een aantal werven succesvol afgerond in Mechelen, waaronder de Schaliënhoevedreef. Na een welverdiende rustpauze starten de werken aan het openbaar domein maandag weer volop op en dit voor verschillende lopende werven, als enkele nieuwe.

Patrick Princen (Voor Mechelen, zie foto), schepen van Openbare Werken: ‘Zowel in het centrum als in de wijken en dorpen vliegen we weer volop in om zowel onder als boven de grond het openbaar domein van onze stad te vernieuwen. In de Adegemstraat werken we het laatste deel van Kraanstraat tot Korenmarkt verder af. In de Grote Nieuwedijkstraat in Nekkerspoel starten we fase twee met rioleringswerken tot aan de Vrouwvliet en in Muizen werken we volop verder aan de verbetering van verschillende straten en fietspaden. Maar we kijken ook uit naar enkele nieuwe werven, zoals de uitrol van ons voetgangersplan, de Begijnenstraat, de Paardenkerkhofstraat en de wijk Donkerlei en Galgestraat in Mechelen-Noord.’

Net voor de kerstvakantie kon de Onze-Lieve-Vrouwestraat nog plechtig ingehuldigd worden en lukte het – ondanks een vertraging door aanhoudende regenval – om de Schaliënhoevedreef helemaal af te werken. Deze drukke industrieweg kreeg vrijliggende fietspaden langs beide kanten, een volledig nieuw wegdek en een toegankelijke bushalte. Op die manier kunnen pendelaars zowel met de auto, als de fiets of de bus vlot naar hun werk gaan.

Inwoners van de Begijnenstraat, Paardenkerkhofstraat en wijk Donkerlei mogen de komende maanden een uitnodiging verwachten voor een infovergadering over de definitieve plannen en de concrete timing. Voor deze straten staat zowel de vernieuwing van de riolering als van de straat zelf op de planning. In overleg met Agentschap Wegen en Verkeer starten er ook verdere aanpassingen aan de Vesten en verbeteringen aan de doorstroming op de Tangent. In functie daarvan worden er in de loop van januari aanpassingen doorgevoerd aan het kruispunt met de Leuvensesteenweg. (EM / Foto’s  Ronny MULLENS en Gemeente Boom)

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten