Toeristische Zomer in Antwerpen een succes maar nog niet op niveau van 2019

 Toeristische Zomer in Antwerpen een succes maar nog niet op niveau van 2019

ANTWERPEN – Antwerpen blikt terug op een mooi toeristisch seizoen, waarbij de maanden juli en augustus worden bedoeld. 2020 was een rampjaar, in 2021 kwam alles traag weer op gang en dit jaar gaat het opnieuw  in stijgende lijn. Wanneer we de verschillende segmenten bekijken is er ongeveer een achterstand van vijftien procent tegenover 2019 maar een duidelijke toename in vergelijking tot vorig jaar. De bezoekerscentra trokken wel zeventien procent meer bezoekers dan in 2019 en het aantal riviercruises nam toe met negentien procent tegenover dat jaar.

Koen Kennis (N-VA), schepen voor toerisme: ‘Meer dan twee miljoen dagtoeristen bezochten onze stad. Dit is een stijging van 34 procent met als absoluut hoogtepunt het weekend van The Tall Ship Races en het Bollekesfeest. 76 procent van de toeristen zijn afkomstig uit het binnenland en wat daarbij opvalt is dat er meer en meer Walen onze stad bezoeken. Ook de Nederlanders zijn terug. 54,2 procent van de buitenlandse toeristen zijn Noorderburen – en onze campagne in Duitsland werpt ook duidelijk zijn vruchten af. Er werden 337 000 overnachtingen geregistreerd, 72 procent meer dan in 2021. De gemiddelde verblijfsduur is 1,61 dagen, dat is meer dan in 2019. We missen voorlopig nog wel het intercontinentale reizen. Bezoekers uit de Verenigde Staten en Azië dus. Zolang de coronamaatregelen er niet versoepelen heeft het ook weinig zin om daar campagne te gaan voeren. De hotels kenden een bezettingsgraad van 68,15 procent. De gemiddelde kamerprijs in juli bedroeg 104,56 euro in juli en 96,88 euro in augustus. Ook de tijdelijke camping doet het uitstekend. We maken trouwens volop werk van een nieuwe city-camping.’

‘Meer dan 108 000 bezoekers bezochten onze kerken, dat is 78 procent meer dan in 2021. De musea verwelkomden net geen 100 000 bezoekers. De opening van het KMSKA zal dit aantal alleen maar doen toenemen. Nu is de absolute trekpleister het Rubenshuis, goed voor 30 procent van alle tickets. Wanneer het KMSKA opent sluit het Rubenshuis, want het is dringend aan vernieuwing toe. Het aantal rondleidingen steeg van 400 naar 772. The Antwerp Story – het interactief belevingsparcours in Het Steen -, dat nu mee is opgenomen in de museumpas, werd gevolgd door 3 387 mensen. De bezoekerscentra trokken behoorlijk meer volk (meer dan 100 000 mensen). 71 procent daarvan trok naar het centrum aan het Steen maar ook het kantoor aan het Centraal Station blijft enorm belangrijk. Het product dat het meest verkocht werd was de ATV-wandelrally. Opmerkelijk: 412 mensen kochten er een flesje Elixir d’Anvers. We verwelkomden vijf zeecruises – in het najaar komen er nog evenveel – en 187 riviercruises. Daarvan moeten de meeste nog komen. Ook hier blijft het nabijheidsverhaal spelen. Cruises zijn belangrijk voor onze stad maar je kan Antwerpen wat dat betreft uiteraard niet vergelijken met Venetië of Brugge bijvoorbeeld.’

‘Maar het absolute hoogtepunt van het jaar moet er nog aankomen met de opening van het Museum voor Schone Kunsten op zondag 25 september. Dan kan een groot internationaal publiek kennis maken met 600 kunstschatten. Andere dingen om naar uit de kijken: het culinair festival Smaakmeesters op zaterdag 1 en zondag 2 oktober, de heropening van het Modemuseum op zaterdag 8 oktober en de heropening van museum DIVA op vrijdag 9 december, de dag dat ook Winter in Antwerpen begint, dat zal duren tot zondag 8 januari 2023.’

Edwin MARIËN

Foto Jonathan RAMAEL

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten

Antwerps Persbureau

GRATIS
BEKIJK