Toerisme in Mechelen floreert
- Toerisme
- Ronny Mullens
- 30/01/2025

schepen Geypen schepen van Toerisme
Schepen van toerisme Greet Geypen: “Voor de handel en horeca in onze stad is het ook van groot belang dat de verblijfsduur is toegenomen tot 272.144 overnachtingen, een aanzienlijke stijging van 18% ten opzichte van 2023.”
Van de verblijfsbezoekers is 47% afkomstig uit het buitenland, terwijl Belgische bezoekers met 53% de meerderheid blijven vormen. Buitenlandse verblijfsbezoekers kwamen vooral uit Nederland (36%), Duitsland (12%) en Frankrijk (8%).
In 2024 was de gemiddelde bezettingsgraad van hotels 69,9% (een stijging van 4,3% ten opzichte van 2023). Hoewel de bezettingsgraad stijgt, daalde de gemiddelde kamerprijs van € 120,69 naar € 114,96. Hierdoor wordt een verblijf in Mechelen nog toegankelijker voor bezoekers. De groei was vooral zichtbaar in het recreatieve toerisme (+18%), terwijl het aantal zakelijke bezoekers licht daalde (-3%). Om dit segment verder te versterken, blijft Mechelen investeren in het congresbureau Meet in Mechelen, dat zich richt op het aantrekken van zakelijk toerisme: bezoekers die de stad bezoeken voor meetings, congressen en evenementen.
“De stijgende bezettingsgraad onderstreept niet alleen het vertrouwen van onze gasten in onze diensten, maar toont ook de kracht van het toerisme in Mechelen. We zijn als hotelassociatie trots om deel uit te maken van de groeiende aantrekkingskracht van de bestemming en blijven ons inzetten voor een onvergetelijke ervaring voor elke bezoeker,” aldus Kristina Loriers, ondervoorzitter van de Mechelse Hotelassociatie.
In september lanceerde Visit Mechelen een nieuw belevingsaanbod in het kader van de Bourgondische Renaissance, mede dankzij investeringen van Toerisme Vlaanderen. Er werd een inclusieve luisterwandeling ‘Als muren konden praten’ geïntroduceerd, evenals nieuwe virtuele ervaringen in de Sint-Romboutstoren en de historische culinaire ontdekkingstocht in samenwerking met lokale smaakmakers ‘Mond vol Mechelen’. Ook museum Hof van Busleyden heropende met een nieuwe opstelling en vernieuwde binnentuinen.
Deze lanceringen gingen gepaard met een grootschalige promotiecampagne van Visit Mechelen, waarmee 5,5 miljoen binnen- en buitenlandse mensen werden bereikt via digitale kanalen, advertenties, influencers en pers.
Foto stad Mechelen