Toerisme Antwerpen in de lift
ANTWERPEN – Het afgelopen jaar kon Antwerpen mooie toeristische cijfers voorleggen, cijfers die alleen maar een stijging gaven.
Zijn we onderweg naar massatoerisme en moeten we Venetië achterna met vijf euro inkom voor dagjestoeristen? ‘Zeker niet’, vertelde schepen van toerisme Koen Kennis (N-VA). ‘We hebben niet de last van massatoerisme en toegangsgeld zou dat gevoel maar aanwakkeren.’
De cijfers geven een beeld van een gezonde toeristische stad en post corona zien we ook de niet-Nederlanders terugkeren naar Antwerpen. Ook de Britten en de Amerikanen zijn terug in de stad. Alleen de Aziatische markt is nog niet wat ze vroeger was en blijft pover. En er is zeker nog groeimarge. De stad heeft ook vele troeven door zijn ligging, infrastructuur, het winkelaanbod, de events, de monumenten en musea en zeker ook het culinaire. Dit zou niet kunnen zonder de dynamiek van de ondernemers die top zijn in hun vak.
13,5 miljoen dagtoeristen bezochten Antwerpen, een stijging van zestien procent. 77 procent kwamen uit België. In de top drie van de buitenlanders vinden we eerst de Nederlanders, dan de Duitsers en op de derde plaats Spanjaarden. Hoezo Spanjaarden voor één dag? Het gaat voornamelijk om toeristen die in een andere stad verblijven en een daguitstap naar Antwerpen plannen.
Het verblijfstoerisme of overnachtingen blijft groeien. 2,6 miljoen overnachtingen is negen procent meer dan in 2022. Van de overnachtingen was 64 procent goed voor vrijetijdstoerisme, de overige 36 procent was louter zakelijk. In de overnachtingen staan ook de Nederlanders aan de top, gevolgd door Duitsers, Fransen en Britten. De bezettingsgraad van de hotels scoorde met 68,5 procent. De gemiddelde prijs per kamer bedroeg 118,15 euro.
Ook te vermelden: de 8 100 boekingen op Camping Linkeroever waar de meeste residenten Belgen waren.
In de categorie trekpleisters scoorden de Antwerpse kerken 36 procent meer. De musea trokken 2 200 000 bezoekers, een cijfer dan moeilijk te vergelijken is, daar verleden jaar het Rubenshuis dichtging en het KMSKA in 2022 maar ruwweg over een halfjaar kon rekenen. Rondleidingen stegen met tien procent tot 8 640 en de Antwerpse attracties zoals de Zoo, Chocolate Nation of Brouwerij De Koninck trokken meer dan 1,16 miljoen bezoekers.
Kennis: ‘We hebben nu twee bezoekerscentra. Vooral het vlaggenschip in het Steen kende een enorm succes met een stijging van 55 procent bezoekers. Samen met de balie in het Centraal Station klokken we af op 582 235 bezoekers. Hun meest verkochte producten waren de ATV Wandelrally, Elixir d’ Anvers en Antwerpse Handjes.’
‘Het cruisetoerisme kende een krachtig herstel. We ontvingen 23 zeecruises en hopen in 2024 een totaal van 25 te halen. Ook riviercruises zitten in de lift. Antwerpen verwelkomde in totaal 815 riviercruises.’
MICE of meetings, incentives, conferences en events gaan ook de goede richting uit.
De vooruitzichten voor 2024 ogen goed met onder meer:
Het culinair event Smaakmakers de Luxe (van maandag 12 februari tot zondag 3 maart)
De uitreiking van de Michelinsterren ( maandag 26 februari)
De start van de Ronde Van Vlaanderen ( zondag 31 maart)
De Bevrijdingsfeesten in september.
Vanaf zaterdag 28 september het Ensorjaar.
En natuurlijk in december de Winter van Antwerpen.
Gust CHARRIN