Timothy De Paepe volgt Clement Caremans op als directeur van het Vleeshuis

ANTWERPEN – Museum Vleeshuis Klank van de Stad verwelkomt Timothy De Paepe als nieuwe directeur. Hij volgt Clement Caremans op die op 1 mei met pensioen ging en Museum Vleeshuis sinds 2014 leidde.

De 39-jarige Timothy De Paepe was de voorbije vijf jaar als conservator van een collectie van bijna 3 000 muziekobjecten aan de slag in het museum. Daarbij zette hij vanuit de collectie sterk in op het verhaal van Antwerpen, van de beroemde en internationaal gerenommeerde klavecimbelbouwers tot Wannes Van de Velde, rond wie het museum nu een themajaar organiseert met wandelingen en een mini-expo. Die focus op 800 jaar Antwerpse muziekcultuur wil hij als directeur blijven behouden. Tegelijkertijd wil hij ook inzetten op jong talent.

De Paepe: ‘Museum Vleeshuis moet vooral een museum zijn dat vertrekt vanuit mensen en hun (muziek)verhaal. In de collectie ligt de nadruk op het verleden, maar in onze samenwerkingen met jonge musici, restauratoren en instrumentenbouwers leggen we ook de link met het heden. Hen willen we dus graag een podium bieden en in contact brengen met ons erfgoed. Het is een ongelofelijke eer om leiding te mogen geven aan een van de oudste musea van Antwerpen. Ik kwam er al als kind, en als conservator leerde ik het museum ook achter de schermen kennen. Nu kijk ik er naar uit om, samen met het team, de volgende bladzijden in de geschiedenis van Museum Vleeshuis te schrijven.’

De Paepe hernieuwde en versterkte ook de samenwerking met het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, dat een grote collectie historische instrumenten in permanente bruikleen gaf. Nabilla Ait Daoud (N-VA) schepen voor cultuur: ‘ Ik wens Timothy veel succes als kersvers directeur van museum Vleeshuis. Hij heeft grote schoenen te vullen, maar ik ben er van overtuigd dat zijn frisse blik en nieuwe ideeën het museum nog meer zullen laten bruisen.’

Timothy De Paepe (°1981) studeerde Germaanse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Antwerpen en Cultuurmanagement aan de Universiteit Antwerpen Management School (UAMS). Tussen 2006 en 2014 deed hij onderzoek aan de Universiteit Antwerpen waar hij in 2011 promoveerde op een proefschrift over theater en opera in Antwerpen in de zeventiende en achttiende eeuw. Hij publiceerde uitvoerig in binnen- en buitenlandse wetenschappelijke tijdschriften. In 2018 verscheen van zijn hand Antwerpen Klavecimbelstad (Antwerp: City of Harpsichords), over de klavecimbelcollectie van Museum Vleeshuis. Sinds 2016 werkt De Paepe als conservator bij Museum Vleeshuis.

Museum Vleeshuis laat het publiek niet enkel van muziek genieten in het monument, maar laat het ook klinken op verschillende plaatsen in de stad. Zo staat het museum ook in voor de bespeling van de beiaard. Na de restauratie van de Onze-Lieve-Vrouwetoren kan de beiaardmuziek opnieuw over de historische binnenstad klinken. In afwachting daarvan, organiseert het museum concerten met een mobiele beiaard. En Museum Vleeshuis werkt volop mee aan de voorbereiding van een tentoonstelling in het Snijders&Rockoxhuis. De Paepe: ‘In 2018 mochten we in vernieuwde Snijders&Rockoxhuis al een muziekkamer inrichten. Sindsdien is het museum een vaste partner geworden.’,  (EM / Foto Victoriano Moreno)

 

Related post