• 20/04/2024

Tien burgemeesters van vier verschillende partijen zijn zeer bezorgd en schrijven open brief

LIER – Tien burgemeesters van vier verschillende partijen zijn zeer bezorgd over de toekomst van busbouwer Van Hool uit Koningshooikt. Walter Horemans (CD&V Berlaar), Koen T’Sijen (PRO Boechout & Vremde), Sofie Joosen (N-VA Duffel), Jan Moons (N-VA Heist-op-den-Berg), Rik Verwaest (N-VA Lier, zie foto), Rudy Verhoeven (N-VA Lint), Paul Verbeeck (CD&V Nijlen), Peter Gysbrechts (Open Vld Putte), Johan De Ryck (N-VA Ranst) en Kristof Sels (N-VA Sint-Katelijne-Waver) trekken in een open brief, gericht aan de directie van De Lijn en aan Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister van mobiliteit, aan de alarmbel.

Van Hool uit Koningshooikt (Lier) zit in slechte papieren. Crisismanager Marc Zwaaneveld zal volgens De Tijd binnen enkele weken op een bijzondere ondernemingsraad een stevige herstructurering aankondigen. Sinds 2019 maakt het verlies, en sinds 2020 zijn de verliezen heel groot. Ongeveer twee op de drie werknemers in de fabriek in Koningshooikt is op dit moment tijdelijk werkloos.

Vorige maand geraakte bekend dat Van Hool uit de boot valt bij een nieuwe bestelling van klimaatvriendelijke bussen door. Die koos voor de Chinese constructeur BYD, de afkorting voor Build Your Dreams, om 92 voertuigen te laten bouwen. Vraag is of de overheid met (Vlaams) belastinggeld Van Hool moet redden. Anderzijds mag niet uit het oog verloren worden de het bedrijf BYD, zwaar gesubsidieerd wordt door de Chinese Communistische Partij. De open brief luidt als volgt:

‘Als burgemeesters van Lier, Berlaar, Boechout, Duffel, Heist-op-den-Berg, Lint, Nijlen, Putte, Ranst en Sint-Katelijne-Waver ligt het lot van Van Hool, de grootste werkgever in onze regio met 2 400 jobs, ons nauw aan het hart. Vele honderden van onze inwoners verdienen hier hun brood. Van Hool geeft werk aan heel specifieke technici die moeilijk elders kunnen worden ingeschakeld.’

‘Veel andere werknemers zijn al decennialang actief binnen het bedrijf, vonden hier hun eerste job of zijn er in opleiding. Ook heel wat moeilijk activeerbare profielen uit onze gemeentes konden bij Van Hool aan de slag in laagdrempelige startbanen. Kortom: Van Hool is een onmisbare hoeksteen in het economische weefsel van onze regio. Het is uit die bezorgdheid dat wij u vandaag gezamenlijk en over de partijgrenzen heen aanschrijven.’

‘De gemiste order bij De Lijn, terwijl de naweeën van corona en de energiecrisis nog volop de inkomsten van het bedrijf raken, blijft een zware klap voor Van Hool. Als beleidsmakers begrijpen en respecteren we de regels van vrije mededinging waaraan u zich dient te houden. We begrijpen dat de toekomst van een exportbedrijf als Van Hool ligt in een vrije uitvoermarkt.’

‘Vlaanderen heeft als dichtbebouwde regio met druk wegennet een groot belang bij een performant openbaar vervoer, dat de komende jaren ook voor een aanzienlijke vergroeningsoperatie staat. In die context is het voortbestaan van een internationaal gerenommeerde busbouwer met meer dan een halve eeuw ervaring van groot strategisch belang voor onze economie.’

‘Met dit schrijven willen we niet alleen onze bezorgdheid uitdrukken, maar ook een positieve oproep doen. De Lijn en de Vlaamse overheid zullen ook de komende jaren blijven investeren in openbaar vervoer. Maximaliseer hierbij de kansen voor onze Vlaamse busbouwers. U kent hun sterktes, geef hen dan ook de mogelijkheid deze maximaal uit te spelen. Op die manier houden ze, ook in een aanbesteding met vrije mededinging, een troefkaart in handen. Wij danken u alvast voor uw aandacht en staan steeds open voor dialoog.’ (EM)

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten