• 27/05/2024

Talentenschool Turnhout ontvangt vandaag liefst 500 talenten uit zeventien scholen

TURNHOUT – Tijdens een talentendag vandaag maken een 500-tal leerlingen uit de regio levensecht kennis met het studieaanbod en de talentmodules van de Talentenschool in Turnhout. Het is immers niet gemakkelijk een goede school- en studiekeuze te maken.

 Directeur Wesley Wouters: ‘Als school met hét breedste studieaanbod van Turnhout ondersteunen we lagere schoolkinderen graag bij het maken van een goede studie- en schoolkeuze.’

 ‘Tijdens onze talentendag dompelen we hen onder in onze zes studiedomeinen en kunnen ze kennismaken met onze school en de mogelijkheden in het secundair onderwijs. De leerlingen van het zesde leerjaar hebben vooraf kunnen kiezen uit verschillende talentmodules.’

 ‘Elke leerling volgt dan ook zijn eigen dagprogramma waardoor ze maximaal op zoek kunnen gaan naar hun talent en interesses. Naast het volgen van modules bieden we de leerlingen en hun leerkrachten ook een rondleiding aan op onze school.’

 

Een greep uit het aanbod: een les over de Romeinen en het vak Latijn, braakballenonderzoek of een borstelrobot maken tijdens een STEM-les, een les over het opstarten van een eigen bedrijf, culinair talent tonen tijdens een les hotel, portretten maken tijdens een creatieve les of hun zorgende kant laten zien tijdens een les verzorging.

 ‘Leerlingen met interesse in 1A Cognosco kunnen tijdens onze talentendag tevens kennismaken met onze leerkrachten en onze unieke aanpak.’

 ‘Tijdens onze talentendag ontvangen we meer dan 500 leerlingen uit zeventien verschillende lagere scholen uit de regio.’

 ‘We hopen dat de deelnemende leerlingen een leerrijke dag beleven en na hun deelname een gerichte keuze kunnen maken bij hun overstap naar het secundair onderwijs.’

 Talentenschool Turnhout vertrekt vanuit talenten, van wat leerlingen goed kunnen, waarvoor ze zich interesseren om zo te bouwen aan een pakket van vaardigheden en kennis die ze later – in voortgezet onderwijs of in het beroepsleven – écht nodig hebben.

De leerkrachten, samen met de leerlingbegeleiding, kijken naar individuele leerlingen om ze maximaal te laten ontwikkelen. Extra snel, voor wie anders onvoldoende uitgedaagd wordt of wat langzamer, voor wie het wel kan, maar iets meer tijd nodig heeft. Men wil iedere leerling uitgedaagd en goed voorbereid naar de eindmeet brengen van het secundair onderwijs. Met een rugzak waar ze trots op zijn en die bruikbaar is in het verdere leven.

In de eerste graad A-stroom en B-stroom krijgen de leerlingen niet enkel een brede basiskennis mee, maar kunnen ze ook kiezen uit talent- en praktijkmodules. Weten ze al waar hun talent ligt, dan kunnen ze zich heel doelgericht voorbereiden op de tweede graad, maar als ze nog zoeken en twijfelen kunnen ze proeven van alle vakken waaruit ze in de tweede graad kunnen kiezen.

In de hogere graden kiezen de leerlingen tussen zeven departementen (ASO, TSO of BSO). Ligt hun talent in het creatieve, dan kiezen ze het beste een richting uit het departement Kunst en creatie; is de leerling taalgevoelig, dan vindt hij vast zijn weg in het departement Taal en cultuur. Op het talentenrapport  zie je het persoonlijke traject van de leerling dat hij met zijn leerkracht en coach bespreekt. (EM / Foto’s Talentenschool)

 

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten