Studenten van Beego leveren digitaal advies in Antwerpen en 167 andere gemeenten
ANTWERPEN – Vanochtend brachten Bart Somers (rechts op de foto) , minister van gelijke kansen, en schepen Erica Caluwaerts (tweede van links op de foto, beiden Open Vld), schepen van digitalisering, een bezoek aan het digipunt in Dienstencentrum Linkeroever van Zorgbedrijf Antwerpen. Stad Antwerpen neemt en ondersteunt initiatieven om haar inwoners digitaal vaardiger te maken en breidt haar netwerk van digipunten verder uit. Het digipunt in Dienstencentrum Linkeroever is een initiatief van Beego, waarbij ICT-studenten digitale hulpvragen van senioren en andere Antwerpenaren beantwoorden. Het digipunt is één van de initiatieven die gefinancierd worden met de 3 633 512 euro Vlaamse middelen.
Wanneer je een probleem of vraag hebt over je computer, smartphone, tablet, digitale televisie, printer … kan je sinds eind 2017 Beego inschakelen voor een betrouwbare oplossing. Beego werkt met slimme informatica studenten die je aan huis en met geduld helpen. Van eenvoudige vragen tot een privéles of een complex technisch probleem, men selecteert een betrouwbare student met de juiste kennis uit jouw buurt. Ondertussen is Beego actief in 168 Vlaamse gemeenten.
Frederick Scraeyen van Beego: ‘De vragen die we krijgen zijn erg divers: soms eenvoudig, maar het kan ook complex zijn. Van Itsme installeren, online bankieren en videobellen (met de kleinkinderen) tot een laptop of smartphone opnieuw instellen: de Beego-studenten hebben de nodige expertise om voor elke vraag een passende oplossing te bedenken. Ze zijn technisch onderlegd, maar kunnen het vooral ook uitleggen in mensentaal zodat ze digitale zelfredzaamheid stimuleren.’
Somers: ‘We leven in een echte digitale realiteit en dat gaat sneller. Probleem is dat we moeten zorgen dat iedereen mee aan boord is. We zien dat dit vandaag nog niet altijd het geval is waardoor een nieuwe ongelijkskloof dreigt te ontstaan. Eén op vier van de Vlamingen gebruikt maar heel sporadisch internet en bij 55+-ers stijgt dat aantal tot 56 procent. Daar moeten we een grote inspanning doen en daarom heeft Vlaanderen een programma ontwikkeld ‘Iedereen Digitaal’ waarvoor wij negentien miljoen euro uitschrijven dit jaar waarvan Antwerpen 3,7 miljoen krijgt. Digitale armoede is in steden immers vaak groter dan in kleine gemeenten.’
‘We doen dat op vier manieren: we moeten zorgen dat mensen aangesloten zijn op internet. Vandaag zijn 450 000 Vlaamse gezinnen dat nog niet. Vervolgens heb je een computer nodig. Dan moet je skills bijbrengen bij mensen. Dat is wat Beego doet. En wanneer de overheid digitale tools aanreikt moet dat zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden. Dit doen we door in te zetten op laagdrempelige projecten zoals de digipunten. Lokale besturen gaan hiermee zelf aan de slag, wij steunen hen daarin.’
Caluwaerts: ‘Er zijn mensen die een smartphone hebben , daar een aantal zaken mee kunnen doen maar toch niet geraken waar we ze willen krijgen, namelijk de toegang tot officiele documenten. Hun aantal ligt op 46 procent. Dat is enorm veel. Daarom zijn er vandaag in alle districten en wijken plekken waar Antwerpenaren gratis hulp krijgen bij hun digitale vragen. Iedereen kan er binnenlopen tijdens de openingsuren en een digitale hulpvraag aan een van de vrijwilligers stellen. We krijgen er ook vragen over bijvoorbeeld phishing, authentificatie voor online dienstverlening en het installeren van een app.’ De digipunten van BEEGO vind je in Antwerpen (DC Hof Ter Beke, DC Van Schoonbeke, DC De Boskens Kiel, DC Liberty Kiel, DC Santiago Luchtbal, DC Linkeroever), Borgerhout (Den Drossaert), Deurne (DC Bosuil), Hoboken (DC Victor De Bruyne), Merksem (DC De Brem en DC Zeelbaan). Voor het overige zijn er in elk district nog webpunten. Info: https://www.antwerpen.be/info/hulp-bij-smartphone-computer-tablet-en-internet-gebruiken, www.beego.be
Edwin MARIËN