Studenten Thomas More werken voorstellen uit voor inclusiever Vrijbroekpark
MECHELEN – De studenten van het postgraduaat Space & Service Design aan Thomas More Hogeschool in Mechelen hebben heel wat ideeën voor het Provinciaal groendomein Vrijbroekpark bedacht om het park inclusiever te maken voor alle bezoekers. De droom van het Vrijbroekpark is om een park te zijn dat alle mensen verwelkomt, een park dat toegankelijk is voor diverse groepen zonder fysieke en sociale barrières.
Lieve Stoops, directeur van het Vrijbroekpark: ‘We hadden gehoord dat Thomas More bereid was om organisaties te ondersteunen. Tijdens de zomer ben ik gaan kijken naar hun eindwerken van vorig jaar. Die waren heel inspirerend. Toen ging het over een broodbakkerij die een heel goed concept had van duurzaam brood, maar die dat niet vermarkt kreeg. Een ander project ging over het meer toegankelijk maken van een museum. Het resultaat van hun studie in verband met ons park is heel inspirerend. We werden betrokken in het proces waardoor we hebben leren nadenken over op welke manier we moesten aankijken tegen bepaalde zaken om die meer toegankelijk te maken. De studenten hadden heel veel inspirerende ideeën. We kunnen dat niet allemaal realiseren maar een aantal zaken, waaronder een aantal quick wins, handleidingen en tools, gaan we zeker gebruiken.’
‘In de beginfase hebben ze het park leren kennen. Ze hebben kinderen met een beperking en bejaarden bevraagd. Sommigen hebben heel veel enquetes gedaan. Bovendien zijn er een aantal workshops geweest met mensen die goede input konden geven, zoals onze vrijwilligers, mensen waar we mee samenwerken, scholen met leerlingen die een beperking hebben, kortom een brede waarde van stakeholders, die mee hebben nagedacht over de concepten. Nu gaan we een stappenplan opstellen. We hebben net een communicatiemedewerker die gaat opstarten en die er onder meer voor gaat zorgen dat de communicatie op de website toegankelijker kan. We zijn al bezig met de aanleg van een multimovepad, een mix van bewegen, ravotten en natuurbeleving. Dat is nog niet helemaal af dus gaan we zeker hun ideeën hierin verwerken.‘
Vier groepen van in totaal veertien studenten werkten de ideeën uit gedurende de laatste drie maanden van 2022. Dat leidde tot heel wat voorstellen, onder meer het aanbrengen van meer rustpunten langs het wandelpad, de aanleg van een amfitheater op de parking tussen de speeltuin en de petanquebaan, waar jong en oud elkaar kunnen ontmoeten, het focussen op mensen die verlamd zijn of een aantal van hun zintuigen zijn kwijtgeraakt via installaties met insecten, een muzikaal gedeelte, een blotevoetenpad of een ruikinstallatie in combinatie met de rozentuin,…
Tom Verbist (zie foto), gastdocent aan Thomas More: ‘Mijn rol is voornamelijk de studenten coachen en advies geven vanuit de praktijk want ik werk bij consultant Achilles Design in Mechelen. Ze hebben allemaal al een diploma maar wij gaan nog iets verder zodat ze goed klaargestoomd zijn voor de arbeidsmarkt en moderne problematieken aan te gaan. Hun opdracht was in dit geval zorgen dat het park toegankelijk wordt voor iedereen. De studenten hebben daar een bijzonder grote rol in. Inclusief maken kan op vele manieren. Zij hebben zelf bepaald welke richting het zou uitgaan. De veertien studenten komen niet alleen uit België, maar ook uit bijvoorbeeld Schotland, het Verenigd Koninkrijk, Iran, Turkije,… Vorig waren er Russen en Moldaviërs bij. We proberen de helft van de klas Nederlandstalig te houden, aangevuld met buitenlanders. Internationaal heb je hier niet zoveel opleidingen voor. Dit is een heel toegankelijke richting van maar één jaar. Het is altijd heel leuk om die mix van culturen te hebben. Elk studiejaar doen ze drie projecten. Ze hebben ook al een project gedaan rond voedsel in de stad en binnenkort wordt er gewerkt rond een school in Oeganda, die opleidingen geeft aan mensen die in een moeilijke situatie zitten, bijvoorbeeld jonge, alleenstaande moeders.’
Edwin MARIËN