Stedelijke school Panorama uit Quellinstraat is ‘voorbeeld voor samenleving’
ANTWERPEN – Zoals ieder jaar bezocht Jinnih Beels (Vooruit, tweede van rechts op de foto), schepen van onderwijs, vanochtend drie scholen bij het begin van het nieuwe schooljaar. Daarbij werd gekozen voor een GO-school (Basisschool De Pijl in de Pijlstraat), een katholieke school (De Kleine Jacob op de Sint-Jacobsmarkt) en stedelijke school Panorama in de Quellinstraat. In die school sloten we bij het gezelschap aan.
Voor het voormalige Stedelijke Lyceum Quellin was het echt een nieuwe start. De basisschool gaat verder onder de benaming ‘De Wereldreiziger’, de secundaire school onder ‘Panorama’. Directeur Tinne Avonds (rechts op de foto): ‘We nemen de schepen mee naar de tweedejaars. Die doen een escapespel. Daarbij moeten ze eerst foto’s herkennen van leerkrachten toen die nog peuter of kleuter waren en nadien moeten ze – met hun gsm – vragen oplossen. Wie het juiste antwoord intikt verdient virtueel geld en wie 10 000 dollar heeft verzameld is bevrijd. Er doet één groep mee met allemaal ex-leerlingen van de OKAN-klas.’ Het spel vond plaats op de negende verdieping. ‘Er is een regel dat leerlingen tot en met de zesde verdieping de trap moeten nemen. Vanaf de zevende verdieping mag het met de lift.’
De school telt 470 leerlingen: 380 in het secundair onderwijs, 90 OKAN-leerlingen. Beels: ‘Alle scholen staan voor een uitdaging maar dat is niet nieuw. Dat is al 3,5 jaar zo. En niet alleen de scholen, ook de jeugdorganisaties bijvoorbeeld. Wij als beleidsmakers zullen keuzes moeten maken maar we stellen vast dat de mensen in het onderwijs er opnieuw met volle moed tegenaan gaan.
Leerkrachten in het OKAN weten dat ze wat meer aandacht moeten besteden aan hun leerlingen. Die mogen bijvoorbeeld wat meer hun GSM gebruiken om iets op te zoeken. Liza Geysels (links op de foto), leerkracht Nederlands in het eerste en tweede jaar: ‘Op school hebben we leerlingen met meer dan 50 nationaliteiten: uit Syrië, Nepal, Tibet, Polen, Bulgarije, noem maar op. In de derde leergraad lezen zij bijvoorbeeld een boek in het Nederlands maar om de inhoud nog beter te begrijpen lezen ze het ook in hun moedertaal. Voor 80 procent van de leerlingen is Nederlands niet hun moedertaal. En toch klikt het tussen hen. Leerlingen van de derde graad worden peter of meter van een leerling uit de eerste graad. Ze doen dat met bijzonder veel overgave want ooit hebben zij zelf een peter of meter gehad. Eigenlijk is dit alles een voorbeeld voor de ganse samenleving.’
Beels: ‘De sterkte is net dat iedereen samenzit. Ik kom zonet van De Pijl. Daar zaten drie kinderen die het Nederlands niet machtig waren. Dat wil niet zeggen dat ze dom zijn, integendeel zelfs.’ Avonds: ‘Onlangs kreeg ik een mail van een ex OKAN-leerling. Die schreef dat hij begon aan zijn studies geneeskunde. Dat doet enorm veel plezier.’ Beels: ‘Al deze verhalen tonen aan hoe zwaar leerkrachten het hebben. Maar ze doen het voor hun leerlingen en genieten van de dankbaarheid die zij van hen krijgen.’
Avonds: ‘Wij hebben een zekere reputatie opgebouwd. We hebben een 90-tal leerkrachten. Die weten dat ze allemaal, welk vak ze ook onderrichten, mee moeten werken aan de ontwikkeling van taal. Er waren acht openstaande vacatures en die hebben we allemaal kunnen invullen. Er wordt mond-aan-mond-reclame gemaakt voor onze school en daar mogen we ook best fier op zijn.’
Edwin MARIËN