Stedelijke Basisschool De Horizon uit Borgerhout zet in op leesproject ‘List’
BORGERHOUT – Zoals ieder jaar bracht Antwerps schepen voor onderwijs Jinnih Beels (sp.a, tweede van links op de foto) vandaag, bij de start van het nieuwe schooljaar een bezoek aan een aantal Antwerpse scholen. Door de coronamaatregelen zal dit schooljaar anders verlopen dan gewoonlijk. De schepen zal zich dan ook focussen op de uitdagingen van de afgelopen periode en de opstart van het ongewone nieuwe schooljaar.
Beels: ‘We zijn vandaag van start gegaan in code geel maar we belanden sowieso in code oranje. De vraag is alleen wanneer dat gaat gebeuren. Op dat moment zullen leerlingen van de tweede en derde graad nog maar deeltijds naar school gaan. Nu, elke school en elk netwerk heeft een reserve van leraars opgebouwd die kan worden ingezet. Voor het lesgeven is het duidelijk: dat moet gebeuren door mensen met een pedagogische opleiding.’
Daarnaast moet er uiteraard ook worden gezorgd voor de opvang van de kinderen. Tijdens de eerste golf was dat voor de stadsscholen niet meteen een probleem. Veel stedelijke diensten waren gesloten dus we hadden personeel genoeg voorhanden. Nu alles weer open is, liggen de kaarten uiteraard anders.’
‘Bovendien stelt er zich nog een ander probleem. Al het schoolpersoneel is nu al zes-zeven maanden in de weer. Ze doen dat goed want al doende leer je uit je fouten dus daar maak ik me niet echt zorgen over. Wat ik me echter wel afvraag is hoelang men nog aan de leerkrachten kan vragen om het driedubbele van zichzelf te geven. Hoelang kan de boog nog gespannen staan? Daar moeten wij en de overheid duchtig over nadenken.’
Jinnih Beels begon haar tocht vanochtend in BULO Klimop in Hoboken en eindigde in het Koninklijk Atheneum van Merksem. Wij volgden haar in de Stedelijke basisschool De Horizon aan de Betogingstraat in Borgerhout waar we een rondleiding kregen van directeur Bjorn Daenekindt (rechts op de foto).
‘Op onze school zitten 78 kleuters en 100 leerlingen volgen lager onderwijs. Door de diversiteit bij de leerlingen werken we voor het tweede achtereenvolgende jaar met een bijzonder project. Via Lezen IS Top (LIST), zetten wij fel in op taalontwikkeling. Daarbij lezen de kinderen in duo’s samen hardop uit zelfgekozen boeken. Het doel is leren van elkaar en het leesplezier stimuleren. Daarnaast zetten wij ook in op ‘leren leren’, waarbij de leerlingen zelfstandig leren werken, om zo ook hun zelfvertrouwen te verbeteren.’
‘Al bij al is de opstart zeer goed verlopen. We zijn een kleine school wat ons ook wat toegankelijker maakt voor de ouders die uiteraard heel wat vragen hadden over de maatregelen die wij namen tegen corona. Het project ‘leren leren’ is inderdaad een succes. Nu merken we alleen dat vooral de kinderen in het eerste leerjaar de draad weer zullen moeten opnemen. Zij komen uit het kleuteronderwijs en zijn een hele tijd niet meer naar school geweest. Bij de kleuters zijn er vijftien van de 70 ingeschrevenen niet komen opdagen maar een aantal onder hen vertoeft nog in het buitenland. Wij zijn het wel gewend dat sommigen wat later komen aansluiten.’
In de school merkt men dat de buurt aan het veranderen is. ‘Die mensen die hier nu komen wonen knappen vaak oudere woningen op en maken er iets modern van. De gevolgen zie je ook op onze school. De meeste families die verhuizen trekken naar Deurne en de kinderen verlaten ons dan want we zijn een echt buurtschooltje. Elk leerjaar heeft maar één klasje met maximaal 24 leerlingen en alle kleuters zitten bij elkaar. Ook dat maakt het speciaal. En de klassen hebben we geschilderd in een neutrale kleur. Kinderen zijn van zichzelf al voortdurend in de weer. Dan moet je geen muren hebben met schreeuwerige kleuren.’
Edwin Mariën