Stad Mechelen verstuurt facturen voortaan digitaal, stadhuis kleurt blauw
MECHELEN – Stad Mechelen verstuurt aanslagbiljetten en facturen digitaal naar eBox, voor burgers én ondernemingen die er de voorkeur aan geven om hun documenten digitaal te ontvangen en werkt hiervoor samen met Cipal Schaubroeck en Digitaal Vlaanderen.
Vicky Vanmarcke (Open Vld), schepen voor burgerzaken en dienstverlening: ‘Op deze manier zetten wij in op burgergericht werken, door met de Mechelse burger te communiceren op de manier waarop hij dat wenst. De stad bevestigt hiermee haar imago van innovatieve stad en bouwt enthousiast verder aan het Mechelen van morgen. In Mechelen zijn we enorm ambitieus. We timmeren non-stop aan de stad van de toekomst, aan het Mechelen van morgen. We zetten in op digitalisering. Zo organiseren we onze dienstverlening efficiënter, maar ook op maat van de burger en de Mechelse ondernemer. Als volgende stap in deze digitale transformatie van Stad Mechelen kan diegene die dat wenst zijn aanslagbiljetten en facturen vanaf nu ook digitaal in zijn eBox ontvangen. Van de 7 335 aanslagbiljetten worden er nu 929 of dertien procent verstuurd via eBox. De nieuwe postbus van de toekomst kan de burger raadplegen via het digitale ‘Mijn Burgerprofiel’.’
Marina De Bie (Groen), schepen voor digitalisering en de slimme stad: ‘Het hoeft geen betoog dat dit een stap vooruit betekent, zowel voor de stad, als voor de burger én onderneming. Als stad zorgen we er zo voor dat we groener én efficiënter kunnen werken. Er moeten minder aanslagbiljetten worden afgedrukt, en ze kunnen digitaal worden verstuurd. De burger vaart er wel bij omdat hij in controle blijft en de communicatie met de stad kan afhandelen, zoals hij dat wenst. We brengen deze vernieuwing in samenwerking met Cipal Schaubroeck en met Digitaal Vlaanderen. Zij zorgen er immers voor dat onze toepassing voor belastingen netjes integreert met ‘Mijn Burgerprofiel’ en met de Magda-documentendienst, zodat wij naadloos documenten aan de burger kunnen bezorgen..’
Barbara Van Den Haute, Administrateur-Generaal van Digitaal Vlaanderen: ‘’Mijn Burgerprofiel’ vormt voor de burger de digitale toegangspoort tot zijn interacties met de overheid, over alle niveaus en domeinen heen. We zijn trots er samen met Cipal Schaubroeck voor te kunnen zorgen dat de Mechelse burger en ondernemingen vanaf vandaag aanslagbiljetten en aanmaningen via eBox en Mijn Burgerprofiel kan ontvangen.’
Morgen, vrijdag 30 juli, de internationale dag tegen mensenhandel, kleurt het stadhuis blauw uit solidariteit met slachtoffers van mensenhandel. Het is een wereldwijd fenomeen dat ook België treft. Mechelen steunt met deze actie de Blue Heart-campagne van de Verenigde Naties, die de strijd tegen deze misdaad wil opvoeren. De Bie: ‘Door de coronacrisis neemt de ongelijkheid in onze samenleving toe en worden de economische problemen steeds groter. Daardoor lopen wereldwijd miljoenen mensen nog meer kans om slachtoffer te worden van mensenhandel. Heel alarmerend is dat één op de drie slachtoffers een kind is. In België waren er in 2018 naar schatting 23 000 slachtoffers van mensenhandel. Een uiterst verwerpelijke misdaad en ernstige schending van de mensenrechten, waar we ons als stad tegen verzetten. We maken onze steun aan de actie kenbaar door op 30 juli het stadhuis in het blauw te verlichten. Ook individuele Mechelaars, verenigingen en bedrijven kunnen de campagne zichtbaar maken en mee ondersteunen, bijvoorbeeld door het Blue Heart-logo (zie boven) als profielfoto te gebruiken op sociale media.’ (EM)