Stad Mechelen gaat verder werken aan een digitaal ondernemersloket

MECHELEN – Mechelen heeft samen met Kortrijk en Sint-Niklaas en V-Ict-or (Vlaamse ICT Organisatie) een subsidie aangevraagd voor de verdere uitwerking van een digitaal ondernemersloket. Bedoeling van deze innovatieve dienstverlening is om ondernemers en bedrijven in staat te stellen om gebruik te maken van een e-loket dat op elk moment bereikbaar is. Met deze subsidie wil de stad verder werken aan de digitale transformatie binnen haar organisatie en de dienstverlening naar de ondernemers optimaliseren. De Vlaamse overheid keurde de aanvraag goed en kende de stad met de andere organisaties een subsidie toe van 500 000 euro .

Mechelen heeft de voorbije jaren via het Efro-project ‘e-service ondernemerschap’ de eerste stappen gezet om een digitaal ondernemersloket te realiseren. Het ondernemersloket heeft het doel om de stad enerzijds een overzicht te bieden van de Mechelse ondernemers en hun aanvragen bij de stad en de ondernemers anderzijds een overzicht te geven van de producten van de stad Mechelen. Na afronding van het Efro-project dat op 31 juli eindigt, wil Mechelen verder werken aan het ondernemersloket met een dienstverlening van 24/7.

Greet Geypen (Open Vld, zie foto), schepen van economie: ‘Sint-Niklaas en Kortrijk ervaren dezelfde uitdagingen zoals Mechelen om een goed overzicht te hebben van de ondernemers actief in hun stad, het juist capteren van ondernemersvragen en de uitwerking van een CRM systeem (een centraal klantenbestand). Een gezamenlijke aanpak zal zorgen dat er tussen de besturen meer gestandaardiseerd kan gewerkt worden en er een lagere implementatiekost is. Vandaag verwachten ondernemers terecht een vlotte, klantgerichte dienstverlening zonder daarvoor naar het stadhuis te moeten komen. Voor onze medewerkers is digitalisering een manier om een professionele en efficiënte dienstverlening te bieden en meer te kunnen focussen op kwalitatieve, beleidsondersteunende diensten door het automatiseren van repetitieve, manuele taken.’

Rina Rabou Nkandu (Groen), schepen van slimme stad en ICT: ‘Bij elke stap die we zetten op het vlak van digitaliseren, is het cruciaal dat de gebruiker centraal staat en we ervoor zorgen dat iedereen mee is. Het digitale ondernemingsloket is een grote stap voorwaarts op het vlak van efficiëntie van onze dienstverlening, omdat een aantal processen versneld en geautomatiseerd kunnen worden uitgevoerd. Dit verkleint ook de foutenmarge. Ook de gebruiker zelf heeft er voordeel bij: het gebruiksgemak en de dienstverlening worden groter voor de ondernemers.’

Geypen: ‘Het digitaal ondernemingsloket moet de plek worden om dossiers op te volgen, vragen te stellen en aanvragen te verrichten. Door verder de weg van de digitalisering in te slaan willen we onze werking nog klantgerichter maken. Ondernemers moeten de mogelijkheid hebben om op elk moment van de dag bedrijfsgegevens up-to-date te houden en een overzicht te verkrijgen van vergunningen, premies en lopende aanvragen. Daarnaast moet het mogelijkheden bieden voor de stad om nieuwe en gerichte dienstverleningen op te starten en de impact ervan op te volgen. Denk bijvoorbeeld aan een nieuw beleid rond lokaal aanbesteden. Dit maakt deze dienstverlening meer proactief, klantvriendelijker, bedrijfszekerder en doeltreffender.’ Streefdatum waarop Mechelen, Sint-Niklaas en Kortrijk een login aanbieden aan de 21 515 ondernemers in hun stad is uiterlijk 31 mei 2024.  (EM / Foto Open Vld))

 

Booking.com

Related post