Stad Mechelen breidt project rond duurzame belevering van handelaars uit


MECHELEN – Tijdens de renovatiewerken aan de Onze-Lieve-Vrouwestraat rolde de stad  Mechelen een proefproject uit om een efficiëntere en ecologische belevering van de daar gelegen winkels uit te testen. De stad financiert dit project met Europese subsidies. Vicky Vanmarcke (Open Vld, zie foto), schepen van mobiliteit: ‘Het project toont aan dat duurzame belevering ook effectief een verbetering voor handelaars kan zijn. Die combinatie van duurzame stadslogistiek en ontlasting van de handelaar vinden wij erg belangrijk.’

De werken aan het eerste deel van de Onze-Lieve-Vrouwestraat startten in februari  waardoor verkeer heel moeilijk door de straat kon. De stad bood de handelaars een alternatief aan om leveringen te ontvangen. Ze konden hun goederen afzetten bij een centraal depot van BD Logistics in Mechelen Noord. De goederen werden daar gebundeld, waarna elektrische cargofietsen of elektrische bestelwagens ze tot bij de winkelier brachten.

Vanmarcke: ‘Het opzet van het project is te vermijden dat leveranciers, vaak met halflege camionettes, de binnenstad in moeten. We blijven als stad zoeken naar oplossingen om het vrachtverkeer in het stadscentrum te beperken. Dit project toont aan dat er mogelijkheden bestaan om dit efficiënter te organiseren. Daarnaast is het ook belangrijk dat minder goederentransport ook in een veiligere, gezondere binnenstad resulteert.’

In totaal namen twaalf handelaars deel aan het project, dat liep van begin maart tot begin september. Bijna de helft liet hun goederen afzetten bij de city hub, het centrale depot aan de rand van de stad. De andere handelaars stapten in het project omwille van de retourstromen van papier en karton die ook weer meegingen naar de cityhub. In totaal vonden 399 geconsolideerde leveringen en pick ups plaats. Er werden 255 ritten uitgespaard, goed voor een besparing van 918 kilometer of het equivalent van een achttal ritten naar de kust. Dit leverde een reductie van 100 kilogram CO²-uitstoot op.

De handelaars zien voor- en nadelen aan het project. Handelaar Dorien Selleslagh van Misttea: ‘Ik ben heel dankbaar voor het logistiek alternatief dat gegeven werd. Als handelaar gaf het een veilig gevoel te weten dat ook grote bestellingen konden geleverd worden.’ Inge Goderis van het gelijknamige huis: ‘Het was even wennen dat er een korte tussenstap bij kwam op de levering van mijn goederen, maar ik was heel tevreden over de service zelf.’

Op basis van de resultaten heeft de stad besloten om in de Geitestraat een tweede project op te starten. Daar zijn werken begonnen die nog tot februari 2023 lopen. Een vijftal handelaars zegden al toe. Greet Geypen (Open Vld), schepen van economie: ‘Wij willen handelaars niet alleen een ecologisch maar ook een economisch interessante oplossing bieden voor hun belevering. Pas dan zijn dit soort projecten ook levensvatbaar naar de toekomst toe. Deze twee pilootprojecten zijn alvast bemoedigend en kunnen ook andere handelaars inspireren.’ Zo’n tien procent van het verkeer in Mechelen is goederenvervoer, goed voor zo’n 5 000 leveringen per dag. Mechelen was de eerste Vlaamse stad die in een convenant dat al 32 bedrijven ondertekenden zichzelf een zero-emissie tegen 2030 tot doel stelde. Om die ambitie waar te maken lanceerde de stad al heel wat proefprojecten. (EM) °

 


Aanverwante berichten