Stad Antwerpen voorziet zestien nieuwe en verschillende soorten dropzones
ANTWERPEN – Stad Antwerpen startte twee jaar geleden met het afbakenen van gebieden waar gebruikers hun deelvoertuig niet mogen parkeren (no park zones) samen met gemarkeerde zones waar gebruikers het voertuig móeten parkeren (dropzones).
Langs de Via Sinjoor, het winkelgebied rond de Meir, werd vandaag de laatste dropzone in gebruik genomen, net op tijd voor de zomersolden.
Het gebruik van deelvoertuigen zonder vaste stalplaats, zoals fietsen, bakfietsen, bromfietsen en steps, is de laatste jaren sterk gestegen. De exploitatie van deze deelsystemen is gereglementeerd door de stad, om de openbare orde en veiligheid te vrijwaren en een wildgroei en overaanbod te voorkomen.
Het reglement voorziet dat de stad zones kan vastleggen waar het verboden is om deelsteps en -fietsen of -bromfietsen te gebruiken (no go zones) of achter te laten (no park zones), of waar het aangeraden is om ze te stallen (dropzones).
Momenteel is er in de omgeving van het station Antwerpen-Centraal en rond de Grote Markt al een no park zone van kracht.
De Meir is momenteel een slow speed zone. Op en rond de Meir – de Via Sinjoor – markeerde stad Antwerpen nu bijkomende dropzones, waarna dat gebied ook een no park zone wordt.
Vandaag rondde Koen Kennis (N-VA, zie foto), schepen voor mobiliteit en middenstand, de uitrol van de dropzones rond de Via Sinjoor af door de dropzone ter hoogte van de Meir 54 in gebruik te nemen.
Kennis: ‘De timing is perfect, net voor de ingang van de zomersolden. Uit ervaring weten we dat de combinatie van grote no park zones met daarin voldoende dropzones de hinder van gestalde deelvoertuigen sterk verlaagt.’
‘We doen dit omdat mensen die komen winkelen of flaneren in het hart van de stad dat op hun gemak moeten kunnen doen. En tegelijk faciliteren we mensen die gebruik maken van deelmobiliteit om hun koopjes te doen.’
Bij de bepaling van dropzones houdt de stad maximaal rekening met de nabijheid van multimodale knooppunten of belangrijke toeristische trekpleisters.
Ze monitort de zones via data van de aanbieders, en evalueert voortdurend op welke locaties er meer moeten komen.
Ter hoogte van onderstaande locaties werden nieuwe dropzones gemarkeerd: Hopland 57 en 45; Schuttershofstraat 47; Suikerrui 13 en 14; Kleine Markt 10; Lombardenvest 2, 14 en 80; Huidevettersstraat 37; Eiermarkt 43; Meirbrug 2; Groenplaats 43; Meir 54 en 84 en Jezusstraat 2.
De stad voorziet op deze plekken verschillende soorten dropzones: voor gemengd gebruik (step, fiets en/of bromfiets) of per voertuigtype (enkel voor step, enkel voor fiets, enkel voor bromfiets).
Ze worden vormgegeven via witte kaders op de grond met het woord ‘dropzone’ en een pictogram van de toegelaten voertuigen, met een infobord ernaast. De zones voor een specifiek voertuigtype hebben verticale vakken om de stallingsrichting en het aangewezen aantal aan te geven. (EM / Foto Stad Antwerpen)