• 20/05/2024

Stad Antwerpen levert digitaal advies op pop-up-digipunten in alle districten

WILRIJK – Om alle Antwerpenaren beter te leren werken met hun smartphone en computer startte stad Antwerpen begin dit jaar met rondreizende pop-up digipunten in elk district.  Inwoners kunnen in zo’n digipunt gratis en zonder afspraak terecht met al hun digitale vragen. Ze krijgen er onder meer antwoorden op al hun vragen over applicaties, digitale documenten, websites, online afspraken boeken en e-mails lezen of beantwoorden. Het project is een samenwerking met  SAAMO (Samen Maatschappelijk Opbouwwerk) en buurtwerk Posthof vzw uit Berchem, met financiële steun van de Vlaamse overheid.

Erica Caluwaerts (Open Vld), schepen voor digitalisering, kwam vanmiddag in de bib van Wilrijk, het project toelichten. ‘We kunnen rekenen op een subsidie van meer dan 490 000 euro van Vlaamse overheid, departement Werk en Sociale Economie. In juli 2021 hebben wij als stad onze digitale strategie uitgetekend. We proberen onze communicatie zoveel mogelijk digitaal te doen, maar we moeten elkaar wel vinden. De stad moet ervoor zorgen dat haar app toegankelijk is. Hij moet duidelijk zijn en vanzelf uitwijzen hoe hij moet gebruikt worden. Maar soms merkt iedereen weleens dat hij of zij niet meer mee is met de digitale trein. En eens die trein vertrokken is heb je de indruk dat die steeds maar sneller gaat. Het is dus zaak om erop te geraken en om erop te blijven zitten.’

‘Het aanbod van de pop-up digipunten sluit aan op de werking van de al aanwezige initiatieven in de stad. In de bestaande Antwerpse webpunten kunnen inwoners digitale vaardigheden bijleren via cursussen in groep of via één-op-één-begeleiding. Door langs te gaan in specifieke wijken of districten waar dit vandaag nog ontbreekt, vullen de rondreizende pop-up digipunten bepaalde hiaten op. Wie meer ondersteuning wenst, zal hier alle informatie kunnen krijgen over de digipunten en andere ondersteuningsmogelijkheden in de stad.’

‘Toen ik één van de webpunten bezocht had ik mezelf een beeld gevormd van de mensen die ik daar zou aantreffen. Ik had nooit durven denken dat daar ook twintigers bijzijn die enerzijds constant op hun smartphone zitten om spelletjes te spelen maar anderzijds niet weten hoe ze een e-mail moeten versturen. Niet alle inwoners geraakten even makkelijk bij die webpunten. Vandaar dat wij met de pop-up digipunten tot bij hen in de buurt komen. Ze zijn voor iedereen toegankelijk, ook voor diegenen die zelf geen computer hebben. In principe kan je er minstens twee keer per maand terecht maar dat is afhankelijk van de noodzaak en het aantal inwoners in het district. Daarom is het digipunt hier in Wilrijk elke week toegankelijk bijvoorbeeld.’ Antwerpenaren zullen in de toekomst in de pop-up digipunten ook themasessies kunnen volgen waarin bepaalde vragen een uitgebreider antwoord krijgen, afhankelijk van de nood van bezoekers.

Hier vindt je de digipunten: ANTWERPEN: Buurthuis Unik (elke derde maandag van 13 tot 16 uur), CAW Linkeroever (elke maandag van 14 tot 16 uur); BERCHEM: Lokaal dienstencentrum De Meere (elke vierde woensdag van 12.30 uur tot 15.30 uur), lokaal dienstencentrum De Veldekens (elke tweede woensdag van 12.30 uur tot 15.30 uur); BERENDRECHT: Bib Viswater (woensdag om de twee weken van 13 tot 16 uur); BORGERHOUT: Huis van het Kind (elke eerste en derde dinsdag van 13 tot 16 uur); DEURNE: Saamo ‘t Pleintje (elke tweede en vierde donderdag van 13 tot 16 uur);  EKEREN: Eva centrum (donderdag om de twee weken van 13 tot 16 uur); HOBOKEN: Huis van het Kind (elke tweede en vierde maandag van 13 tot 16 uur); MERKSEM: Bib Park (elke tweede en vierde dinsdag van 10 tot 13 uur); WILRIJK: Bib Bist (elke dinsdag van 13.30 uur tot 16.30 uur).

Edwin MARIËN

 

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten