Stad Antwerpen herhaalt laagdrempelige beweegcampagne
- Antwerpen
- Sylvie Michele
- 23/01/2024
- 80
ANTWERPEN – Stad Antwerpen zit niet graag stil. Daarom herhaalt de stad aan het begin van het nieuwe jaar haar campagne om beweging bij de bewoners te stimuleren. Bewegen kan heel eenvoudig, het gaat veel breder dan competitief sporten. Het is ook met je kind meespelen in de speeltuin, even een frisse neus halen tijdens een wandeling, of basketten op het buurtplein. Sporting A benadrukt met de campagne en bijhorende website alles wat leuk is aan beweging en koppelt er een opvallende actie aan: tijdelijke bokszakken op vijf studieplekken.
Iedereen kent de gezondheidsvoordelen van sporten en bewegen, maar we vergeten soms dat het nog heel wat positieve bijwerkingen heeft. Je hoeft je daarvoor niet eens in een sporttenue te hijsen. Afspreken met je buren om samen te sporten, een wandeling met de vrienden, achter je kind lopen als het leert fietsen, het kan allemaal. De kans is groot dat je op die manier ook nog nieuwe vrienden maakt.
De beweegcampagne is zichtbaar op de stedelijke communicatiekanalen en in heel Antwerpen met affiches en op canvassen. De campagnevideo wordt gedeeld op de sociale media van de stad en is te zien in het voorfilmpje in de bioscoopzalen van Kinepolis Antwerpen. Voor wie niet weet hoe de eerste stappen te zetten, is er een specifieke website www.sportinga.be/beweegmee. Daarop komen Antwerpenaren te weten welk beweegtype ze zijn en krijgen ze heel wat inspiratie op maat. Beweeg jij het liefst met of zonder vrienden, heb je een doel nodig of hou je ervan om gewoon eens goed uit te waaien? Elke reden is goed en de website bevat heel wat tips.
Ook om de Antwerpse studenten aan te moedigen om actief te pauzeren, plaatste Sporting A op vijf studeerplekken bokszakken. Je vindt deze aan het scoutshuis, het MAS, Kavka, het Rubenshuis en jeugdcentrum Visit. Zo illustreert de stad dat bewegen niet niet per definitie groot of spectaculair moet zijn.
Schepen voor sport Peter Wouters (N-VA): Van alle campagnes die de stad uitrolt, is dit veruit de meest toegankelijke, aanstekelijke en belonende, eentje die niemand onbewogen laat. Herhaling werkt: de zender, de blijde beweegboodschap en de ontvanger blijven dus dezelfde. Maar we mikken op nog meer Antwerpenaren die zich aangesproken voelen om de beweegtips van Sporting A om te zetten in de praktijk en te ondervinden hoe elke vorm van beweging om te zetten in zuurstof én zoetstof is voor lichaam en geest. Ook voor studenten zijn beweegtussendoortjes van vitaal belang om nadien met hernieuwde energie en een frisse neus in de boeken te zitten. Onze bokszakken zie ik als ‘slakansen’ waarmee we hun slaagkansen willen helpen vergroten. Een tweede zit valt nu eenmaal moeilijk te rijmen met een beweegcampagne’.
Sylvie Michele