• 17/07/2024

Stad Antwerpen doet oproep om altijd te reageren bij voorvallen van discriminatie

ANTWERPEN – Vanochtend, op de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie, lanceerde stad Antwerpen de vervolgcampagne Allemaal Antwerpenaar. Karim Bachar (Vooruit), schepen voor gelijke kansen: ‘Deze campagne, die oproept altijd te reageren bij voorvallen van discriminatie, zal zichtbaar zijn in het straatbeeld, in openbare instellingen maar ook bij verschillende bedrijven, organisaties en online. De campagne geeft bruikbare tips zodat mensen leren hoe ze op een gepaste manier kunnen reageren. Stad Antwerpen bouwt zo samen met haar inwoners aan een samenleving waar iedereen zichzelf kan zijn.’

Veel mensen die getuige zijn van discriminatie, keuren discriminerend gedrag af. Ze willen opkomen voor de ander, maar twijfelen of weten niet hoe. Deze campagne wil Antwerpenaren aanzetten altijd te reageren, en toont dat dit op verschillende manieren kan. De stad verwijst hiervoor naar vijf tips. Bachar: ‘Ik geloof dat elke Antwerpenaar wil ingrijpen bij het zien van discriminatie, racisme of intimidatie, maar soms gewoon niet weet hoe. Daarom is deze campagne zo belangrijk. We geven concrete tips over hoe je op een veilige manier voor de ander kan opkomen. Want een kleine actie kan een groot verschil maken.’

Vanaf vandaag staat er tien dagen lang een photobooth op de Groenplaats, waar iedereen een selfie kan nemen en zo kan tonen dat ze willen opkomen voor elkaar. Die foto’s verschijnen op een grote fotomuur in een mozaïek met andere selfies. De stad voorziet deze symbolische actie om de campagneboodschap te versterken. Via een quiz op www.allemaalantwerpenaar.be kunnen deelnemers ontdekken welk reageertype ze zijn, en krijgen ze tips op maat. Antwerpenaren kunnen leren reageren via een laagdrempelige e-learning. Hierin kunnen ze aan de hand van diverse voorvallen oefenen en krijgen ze heel wat tips en inzichten mee.

Tijdens de campagne worden meer dan 470 toolkits met affiches, raamstickers, stickervellen en toegang tot de quiz en e-learning verspreid. Zowel Antwerpse culturele instellingen, bibliotheken als sportclubs, sociale centra, jeugdorganisaties, scholen en hulpdiensten en alles daartussen tonen hiermee massaal aan dat ze de boodschap van Allemaal Antwerpenaar mee uitdragen. Ook heel wat externe organisaties, zoals bedrijven, clubs en hogescholen waren meteen erg enthousiast en sprongen mee op de kar. De campagne is een samenwerking van stad Antwerpen met Atlas, Integratie en Inburgering.

Erica Caluwaerts (Open Vld), schepen voor marketing en communicatie: ‘Antwerpen bouwt aan een samenleving waar iedereen zichzelf kan zijn. Discriminatie, racisme en intimidatie hoort hier niet thuis. Zoals elk jaar tonen we via ‘Allemaal Antwerpenaar’ dat opkomen voor elkaar belangrijk is en op die manier verlagen we de drempel om te reageren.’’

‘Stad Antwerpen neemt zelf initiatieven, bijvoorbeeld door het toegankelijker maken van verschillende gebouwen en openbare ruimtes en mensen met een beperking ondersteunen. De stad zet ook in op het aanpakken van discriminatie op de huurwoning- en arbeidsmarkt, het versterken van vrouwen met migratieachtergrond, en het ondersteunen van acties zodat de LGBTQIA+-gemeenschap zich thuis voelt in Antwerpen.’ (EM / Foto Lucid)

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten