Stad Antwerpen breidt deelmobiliteit uit met elektrische bakfietsen
ANTWERPEN – Stad Antwerpen breidt het aanbod van deelmobiliteit op haar grondgebied uit met elektrische bakfietsen, als duurzaam alternatief voor het vervoer van kinderen, inkopen of kleine vracht. Unimobility en Cargoroo, starten in het voorjaar van 2022 met de uitrol.
Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit: ‘Vanaf de volgende lente zullen wij ook elektrische deelbakfietsen in ons aanbod hebben. Vier bedrijven dienden een voorstel voor de exploitatie van een deelbakfietssysteem in de stad in. Mensen lieten hun wagen al massaal staan en pakten een alternatief deelvervoermiddel voor de korte afstand. Maar dat was nog geen oplossing voor diegenen die, met pak en zak, terug moesten komen van de supermarkt. Die waren vaak verplicht om de wagen te nemen. Binnenkort kunnen zij daarvoor een bakfiets lenen. Het is ook een leuke manier om kinderen naar verjaardagsfeestjes te brengen, of naar de sportclub of gewoon, om kennis te maken met de bakfiets. Het college keurde twee vergunningen goed. Unimobility en Cargoroo kwamen er als beste aanbieders uit. Voor beide systemen samen komen er in de binnenstad minimum 50 dropzones specifiek voor bakfietsen. Dankzij dit nieuwe aanbod, zetten we een stap verder in onze deelmobiliteit en de realisatie van de modal shift die we hebben afgesproken in het Toekomstverbond. Ik denk dat we nu voor deelmobiliteit al het mogelijke hebben gedaan.’
Cargoroo is al actief met deelbakfietsen in onder meer Leuven, Mechelen, Den Haag, Utrecht en Amsterdam en start deze week in Manchester. Jason Borensztajn: ‘In Antwerpen beginnen we met 125 elektrische deelbakfietsen. Iedere bakfiets krijgt een eigen plek. We hebben hiervoor gekozen want anders gaan de bakfietsen zwerven en we hebben geleerd dat 50 procent van de verplaatsingen van en naar hetzelfde punt gebeuren. De gemiddelde uitleentijd bedraagt 2,5 uur maar in het weekend loopt dat op. In Den Haag bijvoorbeeld merkten we een aarzelende start maar zien we dat de bakfietsen worden gebruikt voor weekenduitstappen. In Leuven kent men onze fietsen al een jaar en in Mechelen zijn we bescheiden begonnen met twee exemplaren, maar dat aantal is nu al opgelopen tot tien. Ontlenen kost zeven cent per minuut, wat neerkomt op 4,20 euro per uur. We zijn erg verheugd dat wij als Europees voorloper op het gebied van elektrische deelbakfietsen nu ook in Antwerpen onze bijdrage kunnen leveren aan leefbare buurten en schone lucht.’
Unimobility zal samen met haar lokale partner Cloudbike starten met 30 elektrische bakfietsen. Jim Briels, zaakvoerder van Cloudbike: ‘We zien dat deelmobiliteit toch wel serieus ingeburgerd is. Cloudbike is al enkele jaren actief in Antwerpen met gewone (blauwe) deelfietsen. De bakfietsen ontbraken nog. Unimobility zal net als bij de deelfietsen van Cloudbike gebruik maken van virtuele dropzones, waarbij gebruikers de fiets kunnen achterlaten op specifieke locaties in de stad. De prijs is tien cent per minuut met een startkost van drie euro. Het eerste uur kost een gebruiker dus negen euro, elk aansluitend uur kost zes euro. Om de elektrische bakfietsen te ontlenen moeten gebruikers vooraf registreren via een app. Zo kunnen ze opzoeken waar er bakfietsen beschikbaar zijn om ze te reserveren en ontgrendelen.’ Unimobility en Cargoroo krijgen een vergunning voor maximum vijf jaar. Stad Antwerpen zal hen periodiek evalueren om na te gaan of ze de vastgelegde exploitatievoorwaarden naleven. In eerste instantie krijgen zij standplaatsen in de binnenstad. Nadien wordt bekeken of de noodzaak er is om het systeem over een groter grondgebied in te zetten.
Edwin MARIËN