Sporting A en KLEIR. gaan voor nieuwe productlijn, deel opbrengst voor sociale sportwinkel
ANTWERPEN – Sporting A sloeg de handen in elkaar met KLEIR. voor een nieuwe productlijn die beweging wil stimuleren. Een deel van de verkoopopbrengst gaat naar een nieuwe sociale sportwinkel op de Turnhoutsebaan in Borgerhout.
Peter Wouters (N-VA), schepen voor sport: ‘Alles gevé.’ Dat rechttoe-rechtaan-devies is even ‘kleir’ en duidelijk als onze missie om álle Antwerpenaren aan het bewegen te krijgen. KLEIR. is ondertussen een bekend merk. Met wat creativiteit kan het gamma nog serieus worden uitgebreid. Waarom zou ik dat graag hebben? Het zorgt voor een kleine ecologische voetafdruk, die we ook klein willen houden. Wat we vandaag voorstellen wordt ook nog een speciaal project omdat tien procent van wat hier, in de Antwerp City Shop aan het Steen, wordt verkocht naar een goed en leuk project gaat, dat van de City Pirates’
‘Met KLEIR. vond Sporting A de ideale partner om ons verhaal in te kleden en de liefde voor onze (sport)stad en haar taal met gepaste trots uit te dragen. Wat geldt voor het Antwerps dialect, gaat ook op voor onze conditie: beide moeten we onderhouden. Maar er is meer. Sporting A wil een sportieve én emotionele snaar raken door beweging steevast te koppelen aan beleving. Deze motiverende productlijn is niet alleen bewegende reclame voor Sporting A, maar ook een oproep om zich bij community rondom het merk te voegen.’
Vanaf vandaag is de nieuwe productlijn te verkrijgen. Een deel van de opbrengst gaat naar een nieuwe sociale sportwinkel op de Turnhoutsebaan. Mathias Vertessen van KLEIR: ‘Nick en ik zijn de twee paljassen van KLEIR. Althans, zo noemen we onszelf toch. We hebben onszelf een tijdje geleden omgedoopt tot onofficiële dialectambassadeurs omdat wij zot zijn van ’t stad en van dialect. Daarom was het fantastisch om met de stad en één van haar diensten, Sporting A, te kunnen samenwerken, ook omdat we zelf graag sporten en bewegen. We zijn ingeschreven voor de halve (Nick) en hele marathon (ik) van Antwerpen. Het is onze allereerste en die wilden we in onze homecity lopen. Uiteindelijk is ‘Alles gevé.’ is de quote geworden die op de t-shirts en op de drinkbussen is gekomen. Het was een toffe en lange brainstorm met de stad. We zijn heel blij dat er een deel naar de City Pirates gaat. Wij zijn twee ‘gasten’ uit Merksem. Daar zijn de City Pirates toch ontstaan vanuit Olse Merksem. En we hebben al wilde plannen om de lijn uit te breiden.’
De t-shirts zijn volledig of gedeeltelijk gemaakt van organisch katoen en dragen het label van de Fair Wear Foundation. De drinkbussen zijn gemaakt van roestvrij staal. Voor wie het minder breed heeft, kan sportspecifieke uitrusting een extra drempel vormen. Daarom werd er voor gekozen om tien procent van de opbrengst van de nieuwe producten te schenken aan een nieuwe sociale sportwinkel. Die is een onderdeel van een sociale locatie rond gedeeld gebruik en beheer die momenteel wordt opgericht door Vast-Goed, vzw Kiddo’s en City Pirates op de plaats van de iconische ijzerhandelaar De Oude Pik in Borgerhout.
Kevin Buytaert, projectmedewerker Vast-Goed: ‘Wij faciliteren enkele panden in Antwerpen. Er is al één open in Deurne Noord op de Merksemsesteenweg, waar organisaties van de wijk, de iets grote buurt of district, kunnen inschrijven als ze nood hebben aan plaats om hun werking uit te bouwen. Volgend jaar gaan wij van start op de Turnhoutsebaan. Daar gaan we met ook een aantal vaste partners werken waaronder City Pirates, die er een sociale sportwinkel willen openen omdat we een vitrine vooraan hebben.’
‘Maar ook andere partners zoals vzw Kiddo’s – die nu al werken in de kerk van het Koxplein in Borgerhout -, zullen verhuizen naar dat pand. De rest van de ruimte wordt dan gefaciliteerd door ons. Op dit moment is men met de werken bezig. We hopen in het voorjaar open te gaan. Alles wat met sport gerelateerd is laten we over aan de Pirates. Verder kijken wij naar nieuwe locaties in verschillende districten. Dat is nodig want we zien dat er heel veel plaatsgebrek is binnen de stad voor kleine organisaties.’ Meer info hier
Edwin MARIËN
Foto Sporting A