• 25/02/2024

Smart Retail Area moet shoppers opnieuw naar Antwerpse binnenstad brengen

ANTWERPEN – De komende maanden transformeert het winkelgebied tussen het Operaplein en de Groenplaats zich in een innovatieve ‘Smart Retail Area’, waar detailhandelaars en hun klanten verschillende innovaties uittesten. Meer en meer consumenten kopen online en dus moeten ook fysieke retailers mee de digitale trein op. Een wandeling langsheen twaalf locaties in het winkelgebied laat bezoekers kennis maken met uiteenlopende innovatieve toepassingen zoals robots, digitale schermen, QR-tags en social media walls.

Koen Kennis (N-VA,) schepen voor middenstand): ‘Op deze manier willen we terug meer klanten fysiek naar de winkel krijgen en wil de stad zich profileren als de winkelstad van de toekomst. Fygitaal winkelen – een hybride vorm van fysiek en digitaal winkelen – is de toekomst. De wandelingen zijn een unieke opportuniteit voor handelaars om concreet te ervaren hoe slimme technologie een meerwaarde kan zijn voor hun winkel en om te testen hoe hun klanten er mee aan de slag gaan. Het is dan ook de bedoeling om hier een win-win-situatie van te maken. Antwerpen is dé belevingsstad bij uitstek, zeker ook op het vlak van retail. Dergelijke innovaties moet je testen, moet je voelen en uitproberen. Dankzij het ‘Smart Retail Area’-project kunnen wij onze handelaars, onze inwoners én bezoekers van Antwerpen daartoe de kans geven.’

Smart Retail Area is een project dat wordt ondersteund door Vlaanderen en Europa. Het is een samenwerking van de stad in samenwerking met de Thomas More Hogeschool. Projectleider Helma Cools: ‘De projectpartners Stad Antwerpen en Thomas More beogen met het project ‘Smart Retail Area’ een kennisdoorstroming en implementatiesprong van smart digitale oplossingen binnen het winkelgebied van de Vlaamse steden en gemeenten. Hierin kijken we expliciet naar de centrale rol die een openbare dienst speelt bij het versterken van de ondernemers binnen de winkelgebieden, aan de hand van slim/digitaal gebruik van de openbare ruimte en de connectie naar instore digitale toepassingen voor de versterking van de winkelbeleving.’

Stadsgids Tanguy Ottomer is peter van het project en loodste ons vanochtend door een kletsnatte Meir en De Wilde Zee waar we konden kennismaken met vier toepassingen. Je vindt een extra etiket met QR-code bij MOOSE in the CITY (Ijzerenwaag), Sit and Sleep (Ernst Van Dijckkaai) en Captain Cork (Hoogstraat). Extra uitleg per product via een interactief scherm krijg je bij De Wieuw (Scheldestraat), Xandres (Huidevettersstraat) en Miskina (de popupstore van Thomas More-studenten in de Kronenburgerstraat). Een video, gecombineerd met een QR-code die klanten direct aanzet tot actie is aanwezig in Outpost Gamecenter (Beggaardenstraat), en De Kringwinkel (Otto Veniusstraat). Bij Fans Geek Store (Kammenstraat) en Monar Footwear (Lombardenvest) komt de etalage tot leven na de openingsuren. Bij Monar and Clothes (Everdijstraat) maak je in realtime kennis met sociale mediakanalen. Het meest verregaand is de Nespresso Boutique op de Meir waar een robot antwoordt op de meest courante vragen (zie foto) en je door de winkel loodst en waar automatisch een video start wanneer je als klant een product uit de rekken neemt. Het project loopt tot eind dit jaar.

Vanaf vandaag kan je op digitale ontdekkingstocht langsheen de twaalf winkels. Het kaartje met de exacte locaties en een aantal voorproefjes, vind je via https://www.ondernemeninantwerpen.be/smart-retail-antwerpen. Daarnaast kan je de slimme retail-toepassingen ontdekken in de winkels tot het einde van de zomer.

Edwin MARIËN

 

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten