• 24/06/2024

Schoenen Torfs roept bedrijven op om borstkanker bespreekbaar te maken

ANTWERPEN – Op Blue Monday kleurt Schoenen Torfs opnieuw roze. De winkelketen organiseert haar tweede Pink Monday. Pink Ribbon roept alle Belgische bedrijven op, om op de meest deprimerende dag van het jaar een Pink Monday te organiseren. Het betekent op de werkvloer aandacht vragen voor de risico’s op borstkanker en sensibiliseren voor de best mogelijke terugkeer van (ex)-borstkankerpatiënten naar het bedrijf.

De eerste campagne in 2022 was, ondanks Corona, toch een succes en Schoenen Torfs was één van de toonaangevende deelnemers. Als bedrijf met meer dan 95 procent vrouwelijke medewerkers en als partner van Pink Ribbon vond Schoenen Torfs dat ze niet konden achterblijven bij dit initiatief. ​ Speciaal voor Pink Monday kleurde Schoenen Torfs haar logo online (op hun website en sociale mediakanalen) roze. Maar daar bleef het niet bij. Ook de interne communicatie bij Schoenen Torfs stond volledig in het teken van Pink Monday.

Els Van Keymeulen, HR Manager Schoenen Torfs: ‘De diagnose borstkanker krijgen is een emotioneel heel zwaar moment. Wij willen dan, maar ook tijdens de behandeling er zijn voor onze getroffen collega. Maar ook de terugkeer naar de werkvloer is een cruciale fase waar we samen naar de juiste weg zullen zoeken… met grote zorgzaamheid voor het moeilijke proces dat onze collega doormaakt.’

De solidariteit met borstkankerpatiënten was overal te zien bij Schoenen Torfs. Zo kwamen bijvoorbeeld medewerkers met een roze kledingstuk naar het werk. Andere initiatieven zoals een ‘healthy lunch’ en een work-out tussen collega’s die coronaproof werden uitgevoerd hielpen om het hanteren van een gezonde levensstijl bij de Torfs-collega’s te promoten. ​En in de winkels werd het Pink Ribbon lintje verder te koop aangeboden. ​Wouter Torfs toonde een tijdelijke Pink Monday-tatoeage op zijn arm en met de hashtags #pinkmonday en #pinkribbon op sociale media, dit via zijn Twitter account. Uiteindelijk won de meest roze Schoenen Torfs-winkel van het land ook een etentje met de toenmalige CEO. Deze eer was weggelegd voor het filiaal in Veurne.

Eén vrouw op negen wordt in de loop van haar leven getroffen door borstkanker. Borstkanker is nog te vaak een taboe, ook in de werkomgeving. Daarom riep Pink Ribbon het Pink Monday-project in het leven: om borstkanker meer bespreekbaar te maken en de terugkeer naar de werkvloer, tijdens of na borstkanker, van patiënten te vergemakkelijken. Om het project een extra boost te geven, werd de campagne ‘Pink is the new Blue’ in het leven geroepen en sensibiliseert Pink Ribbon bedrijven om van ‘Blue Monday’ een ‘Pink Monday’ te maken.

Ook in 2023 zet Schoenen Torfs mee zijn schouders onder Pink Monday, samen met andere bedrijven zoals Prebes, CTG, Unique, Carrefour, Cohezio, Wandelsport Vlaanderen en zoveel meer. Pink Ribbon roept daarom op om bedrijven zich in te schrijven want een selectie van de communicatiemiddelen kan kosteloos gebruikt worden. Een uitgebreider pakket kan aangekocht worden voor 495 euro (exclusief  BTW) dat integraal naar de werking van Pink Ribbon gaat. In het uitgebreider pakket heeft het bedrijf toegang tot alle kant-en-klare elementen om met minimale extra inspanningen Pink Monday te doen leven in het bedrijf.
De campagne ‘Pink is the new Blue’ vindt in 2023 plaats op maandag 16 januari. Info: www.pinkmonday.be. (EM / Foto Pink Ribbon)

 

🤞 Abonneer u op onze nieuwsbrief

Ontvang tweemaal per week een overzicht van het nieuws uit uw regio


Aanverwante berichten